Teknik Tekniknyheter Nyheter Sverige

Det ska vara en (rosa) skoter i storstan i år

Stefan Dalaryd och Mikael Klingberg på ”Köp en Scooter” visar vårens trender. Helst ska det vara en skoter, och helst  ska den vara rosa. Även retrotrenden är stor bland mopedköparna.
Stefan Dalaryd och Mikael Klingberg på ”Köp en Scooter” visar vårens trender. Helst ska det vara en skoter, och helst  ska den vara rosa. Även retrotrenden är stor bland mopedköparna.

När Am- körkortet för klass 1- mopeder infördes oktober 2009 sjönk antalet mopedister i landet – men nu syns en uppåtgående trend.

När vårsolen tittat fram och vägarna börjar sopas rent från grus går även startskottet för mopedsäsongen.
– Vi märker av en uppgång, fler och fler tar AM-körkortet. Mopeden fyller ett transportbehov för många och det behovet har ju inte minskat bara för att det kom ett körkort, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, Mcrf.

2009 hade 391 000 svenskar Am-behörigheten, året därpå hade antalet ökat till nästan en miljon och när fjolåret summerades var siffran uppe i mer än 1,5 miljoner. Värt att notera är att alla körkort som utfärdas i dag, oavsett behörighet, även innefattar AM.

Men det är inte bara 15-åringar som kör moped i dag, särskilt inte i storstäder.
– 70 procent av våra kunder i Stockholm är vuxna som köper moped i stället för bil. Men ute i landet är bilden en annan, säger Peter Klangsell, en av ägarna till Köpenscooter.nu.