Nyheter Sverige Sverige-topp

Drömresan lång – verkligheten kort

Sydney i Australien är ett av de avlägsna resmål svenskarna drömmer om. ARKIVBILD.
Sydney i Australien är ett av de avlägsna resmål svenskarna drömmer om. ARKIVBILD.

Svensken drömmer om att resa lång bort och länge. Längtan till Asien, Australien eller USA i veckor, kanske månader, syns i en undersökning från TNS Sifo och resebyråkedjan Resias barometer byggd på Google-sökningar.

– Resorna vi drömmer om är betydligt mer äventyrliga och ligger ofta längre bort än de resmål vi bokar. När vi väl bokar väljer vi i större utsträckning resmålen vi känner till, säger Ingela Schönning, kommunikationsansvarig på Resia.

I sin barometer har Resia jämfört intervjusvar om drömresor, nätsökningar och faktiska bokningar. Drömresorna går till avlägsna destinationer som New York, Tokyo och Sydney. Även Inte fullt så avlägsna Rom tränger sig in i toppen av svenskarnas drömmar.

Charterländer dominerar

När det gäller bokningarna är det däremot givna charterländer som dominerar; Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet lägger rabarber på fyra av fem topplaster över bokningar nästa år. Bara USA tränger sig in i toppen.

De populäraste googlingarna gjorde svenskarna för resmål som Thailand, Kroatien och USA. Dubai, Barcelona och New York var de mest sökta städerna, enligt barometern.

Samtidigt har konkurrenten Ticket låtit Novus undersöka hur svenska resenärer vill bo på semestern. Och trenden är eget hushåll. Fyra av tio tillfrågade säger att de vill bo i lägenhet eller hus. Privatbostadsförmedlingar som Airbnb har visserligen påverkat marknaden, var tionde säger sig föredra det alternativet, men fler vill gå via resebyrån eller ett förmedlingsföretag.

Hus och lägenheter ökar

– Det har varit stort fokus på Airbnb och det har bidragit till att vi har kraftigt ökande bokningar av hus och lägenheter. Många tycker att det är ett tryggare alternativ än att hyra av en privatperson via Airbnb, säger Karin Starkman Ahlstedt, pr- och kommunikationschef på Ticket privatresor.