Metro Debatt

Du kan tjäna tusenlappar på att se över dina försäkringar

De största försäkringsbolagen säger att de välkomnar ökad transparens och sund konkurrens – men i praktiken försöker de strypa konkurrensen. Och värst är att det går ut över konsumenterna, skriver Mats Famer och Jan Sjöwall från företaget Försäkringsarkivet.

Alla borde ha stenkoll på sina försäkringar. Men hur många är helt säkra på att de är rätt försäkrade? Hur många betalar onödigt mycket?

De fyra stora försäkringsbolagen, som tillsammans dominerar nästan 80 procent av försäkringsbranschen, säger att de välkomnar ökad transparens och sund konkurrens – men i praktiken agerar de precis tvärtom. I stället försöker de strypa konkurrensen. Och värst är att det går ut över konsumenterna.

► LÄS MER: Vart tionde barn nekas vanlig försäkring

Vi lanserade Försäkringsarkivet förra året. Idén är att ge kunderna möjlighet att samla all information om sina försäkringar i en lättillgänglig och kostnadsfri digital tjänst, oavsett vilka försäkringsbolag de har. Men försäkringsjättarna vill inte ge kunderna denna möjlighet till överblick. De skyller på teknikaliteter, men det är lätt att dra slutsatsen att det i själva verket handlar om ett sätt att strypa konkurrensen och stoppa en uppstickare som försöker modernisera en konservativ och protektionistisk bransch. 

För att tjänsten ska fungera som det är tänkt behövs hjälp från försäkringsbolagen med att samla in information. De små försäkringsbolagen skickar information till oss, men Folksam, If, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa vägrar – trots att kunderna själva ber om det. De fyra stora godkänner inte elektroniska fullmakter som är undertecknade med stöd av bank-id, vilket är ett fullt accepterat tillvägagångssätt i andra branscher. Vår åsikt är att de fyra jättarna bryter mot lagen om informationsansvar och vi har därför anmält detta till Finansinspektionen.

Vi vet att de stora bolagen i stället vill bygga egna digitala tjänster – men bara för sina egna kunder. Det ökar vare sig transparens eller skapar sund konkurrens, utan kommer bara att ytterligare befästa oligopolet i en bransch som omsätter cirka 60 miljarder kronor varje år. Är det verkligen så vi vill ha det?

Trots att vi har ansträngt oss för att föra en konstruktiv dialog och gjort allt för att ta bort alla tekniska hinder så pekas vi ut som fiender. Det är svårt att förstå vad de fyra stora är rädda för. Det handlar om försäkringsbolag med starka och väl inrotade varumärken som de flesta kunder är nöjda med. De flesta kommer säkert att behålla de försäkringar de redan har, men med vår digitala tjänst får konsumenterna bättre koll och kan fatta rationella beslut om de upptäcker att de ligger helt fel i sina försäkringar. 

► LÄS MER: App räknar dina steg i ny försäkring

För konsumenterna handlar det också om pengar. I en färsk undersökning har vi kunnat visa att det går att tjäna tusenlappar på att vara en aktiv konsument, och välja de billigaste alternativen i stället för de dyraste. Faktiskt så mycket som upp till 15 000 kronor årligen för ett typhushåll i Stockholm med villa, bil och fritidshus. Det är också alltid mer lönsamt att välja de billigaste försäkringarna från flera olika bolag än de samlingsrabatter som bolagen erbjuder till trogna kunder. 

De fyra stora bolagen vill inte att kunderna ska upptäcka detta. Det vill vi.

Mats Famer

VD, Försäkringsarkivet

Jan Sjöwall

Delgrundare och styrelseledamot