Nyheter

Efter förbudet – burkinin köps som aldrig förr av icke-muslimer

"Burkinin var aldrig en baddräkt med syfte att symbolisera en muslimsk kvinna."
"Burkinin var aldrig en baddräkt med syfte att symbolisera en muslimsk kvinna."

Under förra veckan beslutade flera delar av Frankrike att förbjuda så kallade burkinis – heltäckande baddräkter med muslimska kvinnor som målgrupp. Men till The Independent säger burkinins skapare att plagget nu säljs som aldrig förr – till icke muslimer.

Under sommaren har den heltäckande baddräkten burkini kommit att förbjudas i flera delar av Frankrike. Detta eftersom plagget enligt vissa, som Cannes borgmästare David Lisnard, är en ”symbol för islamisk extremism”.

► LÄS MER: Nej till burkini på strand i Cannes

Även Frankrikes premiärminister Manuel Valls har gett sig in i debatten och kom i ett uttalande att mena att plagget ”förslavade kvinnor”.

Besluten om burkiniförbud har väckt mycket uppmärksamhet i sociala medier, och väckt mycket kritik. Till The Independent säger dock burkinins skapare, Aheda Zanetti, att plagget säljer väl – också bland icke muslimer. Hon uppskattar att omkring 40 procent av alla burkinis hennes företag Ahiida säljer köps av icke-muslimer.

– Burkinin var aldrig en baddräkt med syfte att symbolisera en muslimsk kvinna. Den tog bort den traditionella slöjan som symboliserade en muslimsk kvinna, och ersatte den med en luva som lättare går att integrerara i den australienska kulturen och livsstilen. Den var tänkt att bäras av alla sorters kvinnor oavsett religion, form och färg, säger Zanetti, som är född i Libanon med bor i Australien, till Independent.

► LÄS MER: Regeringschefen stöder burkiniförbud

Mer om burkini Politik