Nyheter Sverige

Efter tågkaoset i går: Trafikverket ber om ursäkt för dålig information

Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

Tågkaoset slog till med full kraft mot Stockholm i går, och många blev rasande på den bristande informationen. Nu ber Trafikverket om ursäkt. – Vi är inte nöjda med hur situationen blev i går. Det måste vi ta till oss och se vad vi kan förbättra, säger Bengt Olsson, informationschef på trafikledningen.

I går rådde kaos på Stockholms central, och hundratals resenärer var strandsatta i flera timmar, samtidigt som den beräknade avgångstiden på samtliga tåg sköts fram gång på gång.

Minuter blev slutligen till timmar, och efter ett tag började avgångstiderna regleras med hel- och halvtimmar.
Nu beklagar Trafikverket att informationen till resenärerna var dålig.

– Vi är inte nöjda med hur situationen blev i går. Det måste vi ta till oss och se vad vi kan förbättra, säger Bengt Olsson, informationschef på trafikledningen.

Speciellt arbetssättet att ställa fram avgångarna med ströminuter, vill man ändra på.
– Det är ingen bra lösning över huvud taget att vi gör på det viset. Man var ute och letade och så hittar man fel, sedan får man en uppdatering. Då agerar de som sitter och knappar in på trafikinfoskyltar på det också. Sedan kommer en ny upplysning och då får man ändra på det, säger Bengt Olsson.

Felet som orsakade kaoset uppstod i Solna, när ett datorsystem som bland annat kontrollerar de så kallade växlarna havererade.
Personalen på plats kunde inte lösa problemet, och till sist fick man ringa in en expert från Tidaholm, som enligt Trafikverket är den person i Sverige som är mest kunnig på systemet.

Kort därefter var problemet löst.

– Det jag förstod var att de satt inte och väntade på att han skulle komma, utan väldigt kompetenta personer jobbade med det här hela tiden, de bytte kretskort, och de startade om systemen, och kanske var det ett sammanträffande att problemet löstes då, säger Pär Gustafsson, informationschef på Trafikverket underhåll.

Ingen på Trafikverket kunde under tisdagen kommentera varför man inte har en motsvarande resurs närmare den kritiska punkten där felet inträffade.
Men man medger att den information som gick ut till de strandsatta resenärerna var bristfällig.

SJ uppger att ersättningsbussar kördes mellan Stockholm och Uppsala, och att tågen gick mellan Stockholm och Norrköping trots problemen.