Nyheter Ekonomi

Ekonom: Handeln har skapat ett reamonster – och du är vinnaren

Chefsekonomen Jonas Arnberg är kritisk till överdrivna kampanjer.
Chefsekonomen Jonas Arnberg är kritisk till överdrivna kampanjer.

Black friday förväntas bli viktigare än någonsin för handeln. Men enligt Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, slår den intensiva kampanjen tillbaka mot handlarna.”Det är konsumenten som är vinnaren”.

Handeln är i dag mycket mer kampanjintensiv än tidigare. Något som importen av black friday är ett bevis på, enligt Jonas Arnberg som är chefsekonom på Svensk handel.

– Många butiker ser att antalet besök går ner och möter det genom att locka tillbaka kunder till butiken genom att ha mer kampanjer, säger han.

►LÄS MER: Polisens varning inför Black Friday – det här ska du akta dig för

Det skapar en situation där butikerna kan stå tomma ett par veckor innan och efter en kampanj som black friday.

– Den sitsen har branschen satt sig i alldeles själv. Konsumenter vill inte handla till fullpris. Det är ett reamonster som handeln har byggt alldeles själv.

Jonas Arnberg tror att många handlare nu i efterhand kan ångra att de varit med och kampanjat för black friday.

– Kunskapen om prisnivåer är större än någonsin tack vare prisjämförelsetjänster på nätet. Människor har koll på vad saker och ting kostar. Det är konsumenten som är vinnaren, säger chefsekonomen.

►LÄS MER: Här avslöjar Martin, 25, Media Markts prisbluff

Mer om Black Friday