Utbildning Nyheter Sverige Sverige-topp

Eleverna: Läraren viktigaste orsaken

Fatima Mahdy, Aqsa Ahmed, Maria Malki och Simon Araya är elever på Enbacksskolan. De tycker att läraren är avgörande för elevernas matteresultat.
Fatima Mahdy, Aqsa Ahmed, Maria Malki och Simon Araya är elever på Enbacksskolan. De tycker att läraren är avgörande för elevernas matteresultat.

Den svenska matematiken är på uppgång. Fler vill vara med i räknetävlingar och åka på mattekollo – och de svenska resultaten från Timss-rapporten gladde svenska skolan. Elever som TT har träffat är eniga: Lärarna avgör resultatet.

Det finns fler indikatorer än Timss-resultaten på att matteintresset hos svenska elever har blivit större.

Valentina Chapovalova är projektansvarig för Mattekollo som de senaste två åren samlat problemlösningsintresserade ungdomar för att räkna matte och programmera på somrarna.

Hon ser framför allt att fler tjejer i högre utsträckning intresserar sig för matematik. På mattekollo är ungefär en fjärdedel av deltagarna tjejer och i mattetävlingen Högstadiets matematiktävling, HMT, där Valentina Chapovalova både tävlat och suttit i juryn, märks det tydligt.

– Jag var den första tjejen som vann HMT, 2001, men nu är det en tjej som vinner ungefär vartannat år. Man ser även att de som är bäst har blivit duktigare än tidigare, säger hon.

Det diagnostiska provet som Kungliga tekniska högskolan (KTH) har låtit studenterna göra sedan 1997 visar också på matteframgångar. De senaste årens resultat har varit bättre än tidigare, och även vid Chalmers i Göteborg syns samma tendens.

Läraren viktigast

Nazdar Johar har undervisat i matematik i högstadiet i Sverige sedan 1998 och säger att hon ser ett ökat intresse från elevernas sida.

– När jag började undervisa var eleverna väldigt intresserade, men sedan blev intresset, jag ska inte säga 0-procentigt, men väldigt lågt. Men nu de senaste åren tycker jag att det har ökat igen, säger hon.

Hennes elever i årskurs nio i Enbacksskolan i Tensta i Stockholm tror att läraren är den viktigaste nyckeln till framgång när det gäller matte.

– Jag avskydde matte förut, men har man en lärare som bryr sig så höjs nivån, säger Maria Malki, som kommer att välja ett naturprogram på gymnasiet nästa år.

Som sport

Simon Araya, som vill läsa ekonomi, tror att man ska tänka lite i sporttermer för att lyckas.

– Om läraren vet hur man gör det roligt så är det lättare att lära sig, i sport till exempel lär man sig bättre när det är kul, när det inte känns som att man måste. Det är kul när det är varierat och läraren inte bara skriver på tavlan, säger han.

Nazdar Johar har deltagit i matematiklyftet och håller med sina elever om att läraren spelar en avgörande roll och tror att åtgärder som matematiklyftet kan hjälpa.

– Det kan vara små saker i utlärningen som man får hjälp med, hur förklarar man till exempel vad X egentligen är. Det är sådant man kommer på att "det här måste jag tänka på", säger hon.

Varken Aqsa Ahmed eller Fatima Mahdy planerar att välja naturprogrammet på gymnasiet, men säger att det de gillar att det är ett särkilt sätt att tänka.

– Det är utmanade och man måste formulera sig på rätt sätt, det är inte som natur eller SO, utan mer bestämt, säger Fatima Mahdy.

– Det är kul och svårt. Utmanande, slår Aqsa Ahmed fast.

Janerik Henriksson/TT
Nazdar Johar, lärare på Enbacksskolan, ser ett lyft i intresset för matematik.