Metro Debatt

Elitismen inom spelkulturen skrämmer bort nya gamers

Spel är bland det roligaste som finns. Tyvärr ses det fortfarande som en subkultur som inte har samma status som andra kulturformer. En del av förklaringen kan vara den elitism som finns kring vad som anses vara riktiga spel eller inte. Även den som spelar mobilspel är en gamer, skriver Kajsa Lundquist.

Vi är många som spelar i dag. Spelindustrin i Sverige är större än någonsin och den fortsätter bara att växa. Bara för någon vecka sedan såldes företaget King, främst kända för mobilspelet Candy Crush, för inte mindre än 50 miljarder kronor.

Förutom King är Sverige också ledande i spelvärlden med företag som DICE, Paradox och Avalanche. Industrin växer så det knakar och fler och fler spelar. Men många vet fortfarande inte hur stor och betydande spelindustrin faktiskt är, att den är större än filmindustrin och att den betyder enormt mycket för människor världen över. 

► LÄS MER: "Jag tänker inte skämmas för att jag är kvinna och gamer"

För spel är inte bara ekonomiska vinster och bra statistik, som det kan se ut i media i dag. Spel är kultur, spel skapar känslor och spel kan påverka liv. 

Stora titlar som Fallout och Mass Effect tar upp svåra ämnen som kärnvapenkrig och rasism. Jag har suttit och gråtit framför tv:n hemma till vissa scener som utspelat sig på skärmen framför mig. Jag har vänner som sagt att vissa spel räddat deras liv. 

Ändå tvekar många när jag berättar om hur viktigt spel kan vara för människor. Många tänker att spel endast är Tetris eller våldsamma skjutspel, vilket det såklart finns en del av, men det är bara en liten droppe i det stora hav av titlar som finns ute i dag. Precis som att alla filmer inte är blodiga actionfilmer och all musik inte är gullig pop, så finns det en stor variation av spel och något för alla.

Ibland är det så att folk faktiskt inte riktigt själva förstår att de själva spelar tv-spel. Titlar som Candy Crush har nära hundra miljoner spelare varje dag, nästan alla jag känner har någon gång haft spelet på sin mobil. Men om jag skulle fråga hur många av dem som spelar tv-spel, skulle de flesta förmodligen säga att de inte gör det.

Detta är något jag ser hela tiden inom spelkulturen, för tyvärr är det så att många hävdar att de som endast spelar mobilspel inte är ”riktiga gamers”. 

Spel som The Sims och Angry Birds ses inte som ”riktiga spel” av många i spelkulturen. Detta liknar den elitism som även hittas inom film- och musikvärlden, där vissa band och filmer ses som bättre än andra och det finns även i allra högsta grad i spelvärlden. Detta är för mig är helt bisarrt. Spel är spel för mig, det spelar ingen roll om det är Candy Crush eller Call of Duty. Bara för att ett mobilspel brukar ha enkel spelmekanik är det inte mindre värt än ett stort konsolspel. 

Tyvärr ses spel fortfarande av många som en subkultur som inte alls har samma status som andra kulturformer, detta förändras så klart hela tiden, men jag tror en stor del av förklaringen är den elitism som finns kring vad som anses vara riktiga spel och inte. 

► LÄS MER: "Ja, det finns gamertjejer – här är vi!"

Om spel skall ses som vilken annan kulturform som helst, ska den också kunna kritiseras som en sådan. Vi har sett de senaste åren vad som hänt när spelmediets sexism, rasism och homofobi ifrågasatts. Kritikerna har hotats och i många fall tvingats till tystnad på grund av allt hat som de fått ta emot. Detta gör att många tvekar inför att gå in i spelvärlden på riktigt, även om de egentligen skulle vilja. Jag ser dock att detta börjar förändras på många håll, även om det fortfarande är ett stort problem som måste lösas. 

Men trots allt är jag glad att se att spelindustrin växer. Jag är glad att se att fler kan ta del av den glädje som mediet kan ge och att industrin blir mer och mer inkluderande. 

Till er som knappt spelat ett spel i ert liv: Våga testa, för jag är säker på att ni kan hitta något som fängslar er och som får er att förstå att spel är bland det roligaste som finns.

Kajsa Lundquist

Spelskribent på IGN Sverige