Nyheter Sverige

Engagemang ger flest följare på Facebook

Missing People har Sveriges största Facebooksida med nästan 500 000 följare, visar en analys som gjorts av företaget Smampion. Samtidigt står kommersiella företag bakom hälften av de största sidorna.

TT/Kungahuset-Anna-Lena Ahlström

Per Moberg, Kungahuset, AIK, Stefan Löfven och Missing People toppar alla "sina" kategorier i fråga om flest Facebookföljare. (Bilden är ett montage)

Analysföretaget Smampion har sammanställt Facebooksidorna som har flest sven­ska följare. När mediebolagens nyhetssidor räknas bort är mer än hälften av ­sidorna i toppen, 52 av 100, kommersiella företag. Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet, säger att topplistan sätter fingret på svenskarnas ambivalenta förhållande till reklam.

– Det är fint att tycka att reklam är fult, samtidigt som det är stor skillnad mellan hur vi tar emot självvald och påtvingad ­reklam. På sociala medier gör vi ­egna val, då känns det inte påtvingat, säger hon.

Smampions grundare Carl Joel Määttä säger att företag och organisationer som skapar ett engagemang bland följarna lyckas bättre än andra. Rolf Atterling, pressansvarig på Missing People som har den största sidan, har samma teori.

– Vi har sett när vi har gjort publiceringar som har varit lite extraordinära, när små barn har försvunnit, att vi har nått extrema volymer människor, säger han.

Feministiskt initiativ (Fi) har den näst största sidan av partierna, trots att de står utanför riksdagen. ­Frida Färlin, sociala medieransvarig på Fi, förklarar att Facebook och Instagram har varit oumbärliga i kommunikationen med väljarna­ eftersom partiet inte har råd att köpa reklam. 

För AIK, som har flest följare bland de svenska idrottsföreningarna, handlar förstaplaceringen mest om att vara störst.

– När Malmö- och Göteborgssupportrar säger att de har vunnit SM-guld fler gånger och därför är störst, säger vi att vi har flest supportrar, säger AIK:s sociala medieransvarige Erik Holm.