Hälsa Nyheter

Enkla knepen som hjälper dig bryta din stress

Mindfulness är en teknik som har använts i tusentals år och blir allt vanligare i både vården och vardagen. Psykologen Cecilia Duberg berättar hur vi enkelt kan varva ner och komma närmare nuet.

Erik Sandström/Lionmind
Psykologen Cecilia Duberg tipsar om hur du kan hitta ro och varva ner i vardagen.
Enligt Försäkringskassan har sjukskrivningarna för depressioner och stressrelaterade sjukdomar ökat snabbt de senaste åren. 
 
Psykologen Cecilia Duberg menar att ”hinna med” är modernt och något som stressar oss. 
 
 
– Jag undrar om vi någonsin reflekterar över vad det är vi vill hinna med. Vad är målet med att ha en proppfull ”to do” –lista och göra flera saker samtidigt? 
 
Hon fortsätter: 
 
– Något som stressar människan är att vara tillgänglig dygnet runt. Det leder till ett ytligt fokus eftersom det tar tid att vara nyanserad och djup. Konsekvensen blir att vi tappar engagemang, mening och nära relationer. Utan dem blir vi inte lyckliga.
 
 
Att vara i nuet, eller ”mindfulness” behöver inte vara svårt menar Duberg. 
 
– Mindfulness är förmågan att styra sin uppmärksamhet till nuet, att kunna observera vad som upptar dig mentalt –utan att värdera det. Mindlessness är motsatsen och kanske lättare att förstå. Det är när autopiloten tagit över, när du är fångad i att älta dåtid eller oroa dig för framtiden. När dagarna går och du inte minns vad du gjort – då behöver du stärka upp din mindfulnessför­måga, säger Duberg.