Nyheter Sverige

Eriksson ville ha med L i regeringen

Peter Eriksson vid dagens pressträff om den nya regeringen.
Peter Eriksson vid dagens pressträff om den nya regeringen.

Den frispråkige Peter Eriksson har både velat bredda och krympa regeringen. Nu blir han Sveriges nya bostads- och digitaliseringsminister.

Peter Eriksson (MP) uttalade sig i augusti om att han ville han bredda regeringen för att öka den politiska stabiliteten. Eriksson sade då till Ekot i Sveriges Radio att det parti som låg närmast till hands var Liberalerna.

– Man borde kunna lägga prestige och sår efter valförlusterna åt sidan och försöka se till det som är bäst för Sverige och då handlar det faktiskt om att försöka stärka regeringen lite grann, sade Eriksson till Ekot.

Ville banta

Eriksson har även önskat att regeringen bantas – åtminstone i fråga om antal ministerposter.

– Jag skulle önska att man minskar regeringen något, tar bort någon socialdemokrat och någon miljöpartist så att de som blir kvar blir lite starkare, sade Peter Eriksson till TT i mitten av maj.

Men så blev det inte. Efter dagens presskonferens står det klart att regeringen även fortsättningsvis får 24 ministrar, inräknat Stefan Löfven.

Krävde ansvarstagande

Några dagar tidigare, inför Miljöpartiets partikongress, krävde han att partiledningen skulle ta ansvar för kompromisser som görs i regeringssamarbetet med Socialdemokraterna.

– En viktig del är att tydligare stå upp för kompromisser, och ha en lite annan pedagogik. Man behöver inte sälja bort sina ideal och värderingar för att man gör kompromisser, sade Peter Eriksson.

Peter Eriksson fanns bland dem som tyckte att det var problematiskt gå in i en valrörelse med Åsa Romson som språkrör med tanke på hennes låga förtroendesiffror. Samtidigt tyckte han i mitten av april att turerna kring Mehmet Kaplan fick för stora konsekvenser.

När fildelningsdebatten rasade som hårdast i mitten av 2000-talet krävde Peter Eriksson, då språkrör för Miljöpartiet, att fildelningen på internet skulle släppas fri. Ett år tidigare, 2004, uppmärksammade Aftonbladet att han körde en jeep, samtidigt som han ville införa straffskatt på stadsjeepar.