Nyheter Hälsogranskaren

Expert: Den ”nyttiga” juicen är inte lika hälsosam som du tror

Maj-Lis Hellénius är professor i allmänmedicin och livsstilsexpert på Karolinska institutet.
Maj-Lis Hellénius är professor i allmänmedicin och livsstilsexpert på Karolinska institutet.

Färskpressad, naturlig, utan konserveringsmedel, inget tillsatt socker, ekologisk. De nyttiga juicerna svämmar över på butikshyllorna och i juicebarer. Men livsstilsexperten Maj-Lis Hellénius på Karolinska institutet, säger att många blir lurade av hur nyttig juicen egentligen är.

Många känner till att juicen som vi köper i butikerna kan innehålla mycket socker. Men hur är det med de mer nyttiga alternativen, exemeplvis grönsaksjuice, där juicen är färskpressad direkt i butiken eller juicebaren?

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, säger att generellt är grönsaksjuicer nyttigare än fruktjuicer men de innehåller också en del socker (monosackarider).

–  Filtrerar man juicen är det mycket sämre att dricka juice jämfört med att ta grönsakerna och frukterna råa, säger Åsa Brugård Konde.

Hon poängterar vikten av att fibrerna finns kvar i frukten och grönsakerna för de ger mättnad och har många positiva hälsoeffekter. Men även om man blandar i hela frukten eller grönsaken så tappar man vitaminer.

– Vattenlösliga vitaminer är känsliga när man finfördelar dem, de förstörs när man hackar eller kör dem i matberedare. Syret kommer åt vitaminet så att det förstörs. Om man nu gör en smoothie så är det därför bra att dricka upp den på en gång.

Ju längre juicen blir stående desto fler vitaminer förstörs.

►LÄS MER: Experterna: Det här är den nyttigaste pastan

Problemet med fruktjuicer är att de innehåller mycket socker. Och vanligtvis äter man inte fyra bananer, tre äpplen, några apelsiner, eller vad man har i juicen, säger Åsa Brugård Konde. Det gör att man via juicen får i sig mycket socker, även om det är av den goda sorten.

Metro frågade också Maj-Lis Hellénius, livsstilsexpert och professor i allmänmedicin vid Karolinska institutet, om hur nyttiga de trendiga juicerna egentligen är.

– Frukt och bär innehåller ju en herrans massa bra saker, som fibrer, vitaminer och antioxidanter. Men om du pressar många frukter så får du i dig vitaminer och samtidigt väldigt mycket socker. Det lurar många det där.

Hon nämner en amerikansk undersökning som följt tusentals personer under många år för att studera sambandet med att dricka färsk juice kontra äta frukter och bär. Då har man, enligt Hellénius, sett en ökad risk hos juicedrickarna att få diabetes.

►LÄS MER: Nej, att dricka Coca-cola är inte som att ta en liten dos heroin

Anledningen till att den pressade drycken är ”farligare” än vanlig frukt är på grund av att fibrerna försvinner i processen. Vid framställning av juice tas oftast en del av skalet, strukturen eller fruktköttet bort vilket leder till att sockret blir mer onyttigt.

Maj-Lis Hellénius förklarar det med ett päron som innehåller 5-6 sockerbitar socker. Om man har ett glas med päronjuice som innehåller lika mycket socker är det en stor skillnad att dricka päronjuicen.

– I päronet så är sockerbitarna klokt paketerade av naturen, fibrerna är gelbildadande, det gör att du får en mycket skonsammare blodsockerstegring när du ätit ett päron vilket betyder att du kommer att hålla dig mätt. Men när du dricker päronsaften så får du i dig mest socker bara. Så frukten, det hela bäret, är alltid att föredra.

– Samma sockerinnehåll men olika effekt på hälsan, säger Maj-Lis Hellénius.

►LÄS MER: Så många sockerbitar innehåller trenddryckerna

►LÄS MER: Professorn: Du behöver inte tänka på att dricka vatten