Nyheter

Expert om kraftiga ökningen av barns skärmtittande: "Det är bra för dem"

Tiden som barn sitter klistrade vid skärmen har ökat dramatiskt de senaste 20 åren, visar en ny studie. Expert: Det finns inget farligt med det.

Barn mellan 5 och 16 år tillbringar i snitt 6,5 timmar per dag framför olika skärmar, jämfört med 3 timmar 1995. Tonårskillar har högst snitt. De lägger 8 timmar per dag på skärmtittande.

Det visar en ny studie som heter The Connected Kids report som sammanställts av undersökningsföretaget Childwise. De har samlat in data från 1995 fram till i dag för att få en bild av barns mediavanor, skriver BBC.

Skärmtiden räknas på tiden som tillbringas genom att kolla på tv, spela videospel, använda mobiltelefon, dator eller surfplatta.

Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, säger att dessa undersökningar kan bli ”ganska sanslösa”. Hon forskar på nätanvändande och hur barn beter sig på nätet.

– Ordet skärmtid har fått mindre och mindre betydelse i dag, det kommer från en tid när man benämnde det här med att sitta framför datorn. Det viktiga är innehållet, inte tiden, säger Elza Dunkels.

Hon tycker att det är helt fel av föräldrar att fokusera på antalet timmar som barnen sitter framför skärmen. Hon vill att föräldrarna ska se sina barn som individer och nätet som en tillgång. Hon jämför med att läsa böcker. Det är en fråga där ingen förälder skulle lägga sig i antalet timmar som barnen läser. Men med skärmtid är det en annan sak.

– Det är bara en värderingsfråga, säger Elza Dunkels. Vuxna måste börja lita på sitt föräldraskap.

I studien uttalar sig forskaren Matthew Nevard så här: ”Den största skillnaden är att under 90-talet var tv och serietidningar det som fick barn att ta del av media, nu har de fler enheter och mer skärmtid.”

Att barn spenderar mycket tid på nätet är inte nödvändigtvis ett tecken på att de har problem relaterade till sin internetanvänding. Det är en av slutsaterna i den senaste rapporten från det europeiska forskningsnätverket EU Kids Online, där bland annat Elza Dunkels medverkat.

Hon säger att fördelarna med internet överväger nackdelarna. Barn får mer av att vara på nätet än vad det tar. Individfall visar barn som tagit skada av för mycket tid framför skärmen, säger Dunkels. Men hon tycker att dessa historier blåses upp alldeles för stort.

– Om det till exempel är någon som suttit och spelat onlinespel och inte går till skolan. Men då måste man kolla andra anledningar till att det här barnet hamnade där från första början, varför det undviker skolan.

Hon ser att barn blir mer allmänbildade av att sitta på nätet. Individer får forum att uttrycka sig på och hitta människor som tänker likadant. Om hon ska nämna några nackdelar är det att handstilen blir sämre och huvudräkningen försämras.

– Men det ser jag som acceptabla förluster eftersom vi lever i en civilisation som är så framåtskridande som möjligt, säger Elza Dunkels.