Nyheter Sverige

Experten: 10 tips som motverkar stress och skador på jobbet

Arbetsrelaterade skador är ett vanligt problem.
Arbetsrelaterade skador är ett vanligt problem.

Stress och skador som är relaterade till arbetsmiljön är ett vanligt problem i Sverige. Men det finns sätt att motverka problemen.

Hugo Ewald

Gunilla Nörstedt

Metro har pratat med Gunilla Nörstedt, hälso- och utvecklingsstrateg, som här ger tio tips på hur du skapar en bättre arbetsmiljö:

1. Bra belysning

”Det är oerhört viktigt att inte snåla med ljuset. Om rummet blir för mörkt får vi huvudvärk och ögonbesvär, då ser vi sämre och blir trötta.”

2. Variation av arbetsställning

”Det är viktigt för att undvika skador. Syncentrum sitter bak i nacken, har man en spänd nacke så får man problem med ögon, nacke, axlar och armar. Jag rekommenderar höj- och sänkbara arbetsbord där man kan variera mellan att sitta och stå.”

3. Terminalglasögon

”För de som sitter hela dagarna framför en datorskärm rekommenderar jag terminalglasögon för att spara på synen. Ju äldre man blir desto svårare är det för cellerna att förnya sig. Är man trött i ögonen föreslår jag terminalglasögon.”

4. Justerbar stol

”Alla ska kunna sitta på stolen. Man ska kunna justera ryggstödet och armstödet samt att den ska vara höj- och sänkbar.”

5. Ordentligt stöd

”Se till att du har ett ordentligt stöd som täcker hela underarmen. Ställ även in stolen så att du når ner med fötterna i golvet. Det ska helst finnas ett knytnävsstort utrymme mellan sitsen och ditt knäveck, då sitter du perfekt.”

6. Bildskärmen

”Den övre delen av bildskärmen ska vara i ögonhöjd. Med små skärmar sitter man hukad och spänner nacken. Det finns ställningar som man kan ställa datorn på som kan höjas och sänkas.”

7. Pauser

”Det är väldigt viktigt med pauser, minst två gånger om dagen. Gärna med någon fysisk aktivitet eller stretching. Det är bannlyst att äta lunch vid datorn.”

8. Andningen

”Ofta andas man ytligt när man är stressad, då syresätter man inte hela kroppen och blir yr i huvudet. Man ska andas med sin mage, in genom näsan och ut genom munnen. Man blir lugn och stressen rinner av.”

9. Ventilation

”Det ska vara en god ventilation, det får inte vara för varmt eller för kallt. Ungefär 18-20 grader är ett bra arbetsklimat.”

10. Visa hänsyn mot kollegorna

”Tänk på volymen när du talar, visa hänsyn. Det hör till arbetsmiljön i ett kontorslandskap.”

LÄS MER: Deras smarta kläder avslöjar om du är stressad på jobbet

LÄS MER: Sakerna på jobbet som gör dig stressad – och till och med sjuk