Hälsa

Experten: Därför ska du blötlägga maten

Rikard Landberg på Sveriges lantbruksuniversitet förklarar varför blötläggningen hjälper kroppen att smälta maten. 
Rikard Landberg på Sveriges lantbruksuniversitet förklarar varför blötläggningen hjälper kroppen att smälta maten. 

En del livsmedel kan försvåra näringsupptaget i kroppen. För att hjälpa kroppen på traven kan det därför vara smart att blötlägga viss mat innan förtäring. Experten Rikard Landberg reder ut vilka produkter och varför.

En del livsmedel innehåller antinutrionella substanser som motverkar eller hämmar utnyttjandet av näringsämnen i kosten. Enligt Rikard Landberg, livsmedelsforskare på Sveriges Lantbrukaruniversitet, gäller det framförallt baljväxter såsom ärtor och böner men även en del fröer, nötter och spannmål.

– Genom att blötlägga försämras inte upptagningen av näringsämnen från annat man äter, säger han.

Att göra det är alltså inget måste. Nötterna eller bönorna får inte ett högre näringsvärde för att man blötlägger dem.

► LÄS MER:  Så påverkar egentligen gröna kaffebönor din vikt

– Möjligen kan halten av vissa vattenlösliga vitaminer minska till följd av urlakning, säger Rikard Landberg.

Men samtidigt gör blötläggningen att de antinutrionella substanserna lakas ur eller bryts ner vilket gör det lättare för kroppen att smälta maten. Särskilt viktigt är detta för baljväxter som innehåller relativt stora mängder antinutrionella substanser. Görs det inte kan det blockera kroppen från att tillgodose sig av näringsvärdet från annat man äter i samband med exempelvis bönor.

– Men det behöver inte ske genom blötläggning. Man kan även använda andra processmetoder som upphettning, förvälling eller fermentering, vilket innebär att man tillsätter bakterier och låter det jäsa som till exempel när man bakar ett surdegsbröd, säger Rikard Landberg.

På så sätt minskar fytinsyra som finns i spannmål och i baljväxter vilket är ett ämne som hindrar upptag av mineraler i kroppen.

► LÄS MER:  Därför ska du inte ta antibiotika när du är förkyld eller har influensa

De tre vanligaste ämnena i baljväxter som har en negativ effekt på matsmältningen är lektiner, trypsininhibitorerna och saponiner. De finns framförallt i bönor.

Lektinerna binder till tarmcellerna och hindrar näringsupptag. Trypsininhibitorerna som det finns rikligt av i sojabönor hindrar kroppens naturliga proteinnedbrytande enzymer. Det tredje ämnet saponiner har enligt Rikard Landberg en bitter smak och kan lösa upp röda blodkroppar och kan liksom lektiner ge illamående. Men det är lätt att avgöra om bönorna innehåller saponiner.

– Det märks man eftersom det skummar när man tillsätter vatten, säger Rikard Landberg.

Förekomsten av antinutrionella substanser i maten varierar. Men vanlig tillagning där blötläggning och kokning ingår oskadliggör de flesta av de antinutrionella substanserna uppger experten.  

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Hälsa