Nyheter Sverige

Experten: Enkla kontorsövningar för en piggare jobbdag

Kommer du på dig själv med att sitta med axlarna vid öronen, börjar du känna av musarmen eller behöver du lite ny energi? Metros hälsoredaktör Sofia Sjöström tipsar om fem övningar som du kan göra när kroppen känns stel – eller för att förebygga att den blir det.

Som de flesta nog vet vid det här laget är det viktigt att röra på sig under en annars stillasittande arbetsdag. Att stå upp då och då är bra för blodcirkulationen, men det finns också fler sätt att få igång kroppen för att minska trötthet under arbetsdagen, tipsar Metros hälsoredaktör Sofia Sjöström, kanske mer känd som PT-Fia.

– Ett enkelt sätt är att ta tag i ryggen av kontorsstolen och böja sig framåt i 90 raders vinkel. Stå i 30 sekunder, pausa och gör igen. Det är en bra stretch som stäcker ut ryggen ordentligt, tipsar hon.

Eftersom många sitter vid datorn hela dagarna och håller på med mus, tangentbord och telefon aktiverar vi inte händerna så mycket, därför kan det vara bra att cirkulera vristerna och kläm ihop med händerna.

Även stretchövningar som aktiverar armar och rygg ger uppiggande avbrott i jobbdagen.

– De här övningarna ger dig mer energi, det kan jag garantera, säger Sofia Sjöström.

Se fler tips på hur du kan röra dig under arbetsdagen i filmen ovan!

►LÄS MER:  Vett och etikett: Sommarplaggen du ska undvika på jobbet

►LÄS MER:  Då får du sjukanmäla dig från jobbet – och det här får chefen göra

Malin Hansson

Sofia Sjöström. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset