Nyheter Sverige

Experten: Så sover du bäst när det är ljust utomhus

Sömnproblem som orsakas av ljuset orsakar inga varaktiga problem, enligt Marianne Ors.
Sömnproblem som orsakas av ljuset orsakar inga varaktiga problem, enligt Marianne Ors.

Vi har precis bytt till sommartid och kvällarna blir allt ljusare. Överläkaren Marianne Ors förklarar varför det blir svårare att sova och hur vi gör något åt det.

Anledningen till att det är svårare att somna när det är ljusare är att ljuset hämmar kroppens sömnhormon melatonin, vilket stör insomnandet. Men den största orsaken till att vi får det svårare att sova när det blir ljust är snarare tidsomställningen.

– Vi förskjuter ju dygnet med en hel timme. Precis som alla däggdjur har vi människor en biologisk rytm som man kan säga styrs av en inre klocka. Kroppen behöver ställa om den klockan när dygnet förskjuts, säger Marianne Ors, överläkare på Neurofysiologiska kliniken vid Skånes universitetssjukhus.

Människan är likt andra däggdjur inställda på att sova när det är mörkt och den inre klockan styrs av variationen av ljus och mörker. Men enligt Marianne Ors är sömnsvårigheterna som orsakas av tidsomställningen ingenting som kommer att ge kroniska problem.

LÄS MER: Det här är vad en natts dålig sömn kan göra med kroppen

– Nej, man kan vara lugn, det brukar inte ge varaktiga bekymmer. Man kan vara hängig och degig om dagarna men inte mer. Kroppen behöver bara tid på sig att ställa om den inre klockan, säger hon.

Om du har problem med att somna tipsar Marianne Ors bland annat om att det är bättre att vara uppe och göra saker till du blir trött, snarare än att lägga dig i sängen och försöka sova.

– Och se till att ha en mörk rullgardin så att det är ordentligt mörkt när du ska sova. Det är också viktigt att undvika skärmar innan du går och lägger dig, som från TV:n, datorn eller mobilen. Ta det lugnt och varva ner innan du går och lägger dig, utan skärmar, säger hon.

LÄS MER: Experterna: Så ligger du i sängen för att sova bäst