Hälsa

Experten: Sex tecken på att du är utarbetad – och vad du gör åt det

Om du känner dig orolig, har svårt att sova och brukar glömma bort ord eller saker, kan du ha jobbat för mycket den senaste tiden. (Bilden är ett montage)
Om du känner dig orolig, har svårt att sova och brukar glömma bort ord eller saker, kan du ha jobbat för mycket den senaste tiden. (Bilden är ett montage)

Oro, glömska och utmattning – alla kan vara tecken på att livet går i för högt tempo. Men det finns fler faktorer bakom stress och utmattning. Här är varningssignalerna du bör lyssna på.

Utmattningssyndrom, eller utbrändhet i folkmun, går hand i hand med stress. Och för att förebygga att hamna i situationen då man en dag inte kommer upp ur sängen är det viktigt att lyssna på kroppens egna signaler.

Enligt Frida Eek är stressforskare vid Lunds universitet, bör man vara försiktig med ordet utbränd eftersom det inte är en medicinsk term. Den korrekta benämningen är utmattningssyndrom och handlar om mer än att vara stressad.

– Det går inte över en natt att gå från kronisk stress till att hamna i en utmattningsdepression, det är något som händer över tid, förklarar hon.

►LÄS MER: Experten: 10 tips som motverkar stress och skador på jobbet

Det finns två olika typer av stress, och bara den ena är skadlig. Akut stress, som många upplever till och från, kan till och med vara bra för kroppen.

– Det syftar på att mobilisera kroppens energi. Vi är designade för att kunna hantera stress – att slåss eller springa ifrån ett hot. Kroppen förbereds på extra kraft och ork i en stressad situation och vi känner varken trötthet eller hunger just då, förklarar Frida.

►LÄS MER: Läkaren: Att gå till jobbet sjuk kan leda till depression

Den andra typen av stress, kronisk stress, när man under en längre period varit stressad är däremot inte något som kroppen kan hantera. Det visar sig genom en rad olika symptom, och utsätts kroppen för dessa förhållanden under en längre tid finns risk att man går in i väggen.

Det finns flera symptom som tyder på att stressen börjar gå för långt, bland annat längre perioder av orkeslöshet och sömnstörningar. Men för den som känner att stressen börjar ta över finns knep att ta till.

– Återhämtning är det viktigaste för att kroppen ska orka. Sömn, träning eller socialt umgänge är viktiga delar i ett balanserat liv, så länge inte något av det ställer ytterligare krav, förklarar Frida Eek.

►LÄS MER: Var femte har social ångest

Risken för kronisk stress, och i längden även utmattningsdepression, är individuell och det finns inget enhetligt mått på när man är stressad. Två personer som utsätts för samma påfrestningar och uppgifter kan reagera olika

– Det finns inget objektivt sett att se på stress, det beror helt på hur man tolkar sin egen situation. Alla har olika förutsättningar. Tror man att man kan fixa någonting så blir man inte stressad av att göra det, säger Frida och fortsätter.

– Men viktigt att komma ihåg är också att symptomen till stress kan uppstå även om man inte alls är i riskzonen för att bli utmattad.

Mer om Hälsa