Hälsogranskaren

Experterna: Chiafrön är överskattade – därför är dessa tre råvaror bättre och billigare

Chiafrön kan innehållsmässigt ersättas med en grönsallad med en matsked rapsolja eller linfröolja på och en bit fet fisk för att få samma effekt.
Chiafrön kan innehållsmässigt ersättas med en grönsallad med en matsked rapsolja eller linfröolja på och en bit fet fisk för att få samma effekt.

Alla pratar om – och äter – chiafrön. Och ja, det lilla fröet är nyttigt men inte fullt så hälsosamt som du tror. Experterna: Det går att få i sig samma ämnen genom att äta de här tre sakerna du hittar i mataffären – till ett billigare pris

Varför snackar alla om chiafrön?

”Chiafrön – därför ska du äta det varje dag”, ”Chiafrön: Uråldrig superfoodhemlighet”, ”8 anledningar att äta chiafrön”, ”Chiafrön – ett litet frö med bra turboeffekt” – det är ett litet axplock av de många artiklar som skrivits om chiafrön.

Och hälsomedvetna verkar inte få nog av att äta det. På Instagram finns i skrivande stund över 56 000 inlägg taggade med #chiapudding.
Men som med andra ”superfoods” kostar det att följa den hälsosamma trenden. Ett kilo chiafrön kostar i snitt ungefär 300 kronor.

Uppiggande gojibär var Viagra – stoppas

Hur nyttiga är chiafrön egentligen då?

Hälsogranskaren har pratat med två experter som är eniga – fröna är nyttiga men inte fullt så nyttiga som det är lätt att tro.

– Vi säger att man ska försöka gå till en bättre fettkvalitet och äta mer omättade fettsyror och där är chiafrön bra – men inte bättre än andra fröer. Det är snarare så att chiafrön innehåller lite mindre fett än sesamfrön, pumpafrön och solrosfrön och eftersom de har en lite lägre fetthalt så blir det lite mindre av de nyttiga fettsyrorna också, säger Veronica Öhrvik, nutritionist på Livsmedelsverket.

Jana Pickova, lipidforskare och professor inom livsmedel på Sveriges lantbruksuniversitet, säger att chiafrön är bra precis som andra fröer:

– Det innehåller fett, proteiner och antioxidanter, men det gör linfrön och rapsfrön också.

Fisk, linfröolja och rapsolja – bättre och billigare än chiafrön

De två experterna är eniga – det går att få i sig samma hälsofrämjande ämnen genom att äta tre vardagsråvaror som du hittar i mataffären till ett lägre pris.

Chiapuddingen kan innehållsmässigt ersättas med en grönsallad med en matsked rapsolja eller linfröolja på och en bit fet fisk för att få samma effekt.

– Och alla grönsaker innehåller omega-3, inte så mycket förvisso eftersom det inte är så mycket fett i dem, säger Jana Pickova.

Livsmedelsverkets rekommendation är att äta fet fisk två gånger i veckan. En portion fisk motsvarar 100-150 gram, skriver de på sin hemsida.
► Nej, det är inte farligt att äta vaxade äpplen

Och det bästa alternativet verkar vara fisk

– Studier har visat att just fiskfettsyror är effektiva när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar eftersom de tar bort inflammation från kärlen och vävnaden. Då är fisk betydligt bättre än chiafrön, säger Jana Pickova.

Nej, du kan inte ”detoxa” din kropp

Samma slutsats drog Evelyn Tribole, en amerikansk dietist som skrivit boken ”The ultimate Omega-3 diet” i en artikel i Chicago Tribune som publicerades för fem år sedan.

– Endast en liten andel av omega-3 i vegetabiliska källor omvandlas till den mest optimala formen när du äter det. Chiafrön gör anspråk på att vara en ny ”superfood” men mängden frön du sannolikt äter är ganska liten och inte tillräcklig för att ge meningsfulla mängder näringsämnen eller omega-3, sa hon då.

Chiafröet må vara proppat med nyttigheter men eftersom det är just ett frö är det svårt att tugga sönder samtliga fröer när man äter dem och att man därmed inte tillgodogör sig alla näringsämnen.

Fisk vs chiafrön

  • Chiafrön innehåller ungefär fyra gånger mer fleromättade fettsyror, som omega-3, än lax. Men det är svårt att jämföra en portion. Ofta när man gör jämförelser jämför man per hundra gram och då stämmer det att chiafrön innehåller mer fleromättade fettsyror, men man äter inte lika mycket fröer som man äter lax.
  • Chiafrön och andra frön innehåller omega-3-fettsyror men för att vi ska kunna nyttja dem måste vi omvandla dem i vår egen kropp. Det är oklart hur effektivt detta är.
  • Det är olika typer av fettsyra i chiafrön och i lax. Chiafröet kommer från växtriket och är en kortkedjad fettsyra som består av 18 kolatomer. Fiskfett har upp till 22 kolatomer. I växter kontra fisk är det helt olika typer av omega-3 fettsyror. I många fall är bättre att äta fettsyror med fler kolatomer eftersom människokroppen är dålig på att tillverka dem.

Källa: Veronica Öhrvik, Jana Pickova

Chiafrön

• Är en blommande växt som tillhör myntafamiljen.

• Namnet kommer från ett ord som har koppling till betydelsen ”oljig”.

• Odlas på hög höjd främst i Mexiko och Guatemala.

• Lär ha ätits redan av aztekerna.

• Fick stort genomslag i modern tid genom Christopher McDougalls bok ”Born to run” där han skriver om Tarahumaraindianerna – en långdistanslöpande stam vars kost baserades på chiafrön.