Nyheter Sverige

Experterna: Det här händer i din kropp när du slutar träna

Idrottsprofessorn Magnus Lindwall och naprapaten och personliga tränaren Katarina Woxnerud förklarar hur kroppen påverkas av träning. 
Idrottsprofessorn Magnus Lindwall och naprapaten och personliga tränaren Katarina Woxnerud förklarar hur kroppen påverkas av träning. 

Stillasittande liv ger oss inte bara sämre kondition och svaga muskler. Vi får dessutom problem med vikten och blir lättare deppiga. Experterna förklarar vad som händer i din kropp om du slutar att träna.

Kanske var det att komma igång och röra på dig en av sakerna du lovade vid årsskiftet? Men sen kom jobb, dagishämtning och vintertröttheten emellan. Det finns många ursäkter till att inte röra på sig – men lika många anledningar att göra det. Fysisk inaktivitet försämrar nämligen livskvalitén på flera olika plan.

– Har man en låg konditionsnivå känner man sig ofta trött och utmattad, din produktivitet på arbetet minskar, all energi går i princip åt att hålla uppe kroppen och ta sig igenom veckan, säger Katarina Woxnerud, personlig tränare och naprapat till Metro.

►LÄS MER: Så kan du bromsa dina ålderstecken

Den fysiska hälsan börjar dala redan efter 30-årsåldern. Då minskar syreupptagningsförmågan, benmassan och muskelstyrkan. Att vara fysisk inaktiv påskyndar denna process.

– Rör du på dig får du i stället ett starkare skelett, hjärta, bättre kontroll över ditt blodtryck, blodsocker och lägre blodfetter. Lungkapaciteten förbättras och risken för att drabbas av olika cancerformer samt typ 2-diabetes minskar, säger Katarina Woxnerud.

Med starkare muskler följer ofta en bättre hållning och minskad risk för felbelastning av lederna, vilket är en vanlig orsak till ryggproblem.

– Träning gör att du har lättare att hålla vikten, sover bättre och motverkar även stress och depression.

Hur ofta ska vi träna och vad räknas som fysisk inaktivitet då?

– När man inte kommer upp i 10 000 steg om dagen räknas man som fysisk inaktiv. Det kan motsvara 30 minuter rask promenad eller cykling som även kan delas upp under dagen. Grunden till en god hälsa är vardagsmotionen, säger Katarina Woxnerud.

►LÄS MER: Här är felen du gör på gymmet

På ålderns höst blir vi ofta lite kortare eftersom ryggraden trycks ihop. Muskelmassa ersätts med fett och vi blir stela och svagare i kroppen. Och ju äldre vi blir – desto större roll spelar den fysiska aktiviteten.

– Forskning har visat att de som är fysiskt aktiva i medelåldern löper mindre risk för att drabbas av demens och andra hjärnsjukdomar, säger Magnus Lindwall, professor i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Om du rör dig regelbundet och plötsligt slutar göra det, så finns det en ökad risk för att du kommer att må sämre.

– Du kan uppleva humörsvängningar, nedstämdhet, stress och att självkänslan och självbilden påverkas negativt. Träning fungerar lite som en byggnadsställning eller buffert som till viss del skyddar mot omgivningens påverkan. Vissa påverkas dessutom mer än andra av att inte röra på sig, säger han.

►LÄS MER: Här är maten som gör dig trött

Mer om Hälsa