Nyheter Sverige

Experterna: Så ligger du i sängen för att sova bäst

Många rekommenderar fosterställning för en god nattsömn.
Många rekommenderar fosterställning för en god nattsömn.

Även om den perfekta sömnpositionen är individuell så finns det vissa ställningar som rekommenderas mer, och andra mindre. Här är experternas tips på allt från hur du ska ligga till hur du kan göra för att somna lättare.

Angelica Klang

Anna Nygren.

warnerosteopati.se

Luke Warner.

Sömnproblem kan ha mycket negativa effekter, och det handlar om mer än att känna sig trött när man vaknar. Till exempel är det negativt för ditt immunförsvar, och långvariga sömnstörningar kan kopplas till allt från diabetes typ 2 till stroke och fetma.


►LÄS MER: Därför är det så svårt att gå upp på morgonen – och så blir det lättare

En så enkel sak som hur du lägger dig kan ha stor betydelse för hur lätt du har att somna, och hur avslappnad din kropp faktiskt tillåts vara.

– Man ska röra sig under sömnen, men sen finns det ju olika positioner som är bättre eller sämre rent ergonomiskt. Jag skulle rekommendera att man lägger sig på rygg rätt upp och ned, då slappnar kroppen av ordentligt, säger Anna Nygren, livsstilscoach som föreläser mycket om sömn och stress.

– Men om man känner sig trygg och bekväm i fosterställning och snabbt kan hitta lugn i den så är den bra. Om man lägger sig på mage med kraftigt vridet huvud så är ju inte det jättebra för nacken. Det kan till och med få lite begränsad syretillförsel.


►LÄS MER: 17 tips som får dig att sova bättre på natten

Luke Warner är osteopat, vilket kan jämföras med naprapat, och innebär att han ofta behandlar människor med till exempel ledvärk, stress och annat som bland annat kan påverka sömnen. Han poängterar att en optimal sömnposition är väldigt individuell. Det viktigaste är att lyssna på kroppens signaler och anpassa sin säng och position efter det.

– Att ligga på sidan kan vara avlastande för ryggraden som får vila i en mer neutral position, samtidigt som det blir mer belastande för höfter eller axlar. En kudde mellan knäna kan vara avlastande för höftleden i det läget, säger Luke Warner.

Att ligga på mage kräver god rörlighet i nacken och kan sätta stress på lederna i ländryggen om sängen är för mjuk. För vissa kan det vara en hjälp att ta stöd med en kudde under magen eller bröstkorgen i denna position, förklarar Luke Warner.

►LÄS MER: Forskning: Därför ska du läsa innan du går och lägger dig

Mer om Hälsa