Nyheter Sverige

Färgen på klänningen var svår – kan du se färgen på hennes blåmärken?

”Varför är det så svårt att se svart och blått?” Så inleds kampanjen för att stoppa våld mot kvinnor. Den bildsätts med klänningen som så många hade svårt att se rätta färgen på.

När bilden på klänningen spreds i slutet av februari blev det snabbt en raket i sociala medier. Anledningen var att olika personer såg den i olika färger. Vissa såg guld och vitt, andra såg svart och blått.

Det var ljussättningen och bakgrunden som gjorde att folk upplevde den på olika sätt, förklarade hjärnforskare, men vad den riktiga klänningen hade för färg rådde det aldrig någon tvekan om: den var, och är, svart och blå.

Den uppmärksammade nyheten används nu i en kampanj mot våld mot kvinnor från Frälsningsarmén i Sydafrika. På Twitter har de klätt en modell i klänningen, fast en version som verkligen är i vitt och guld. Men modellen har också blåmärken på kroppen. ”Varför är det så svårt att se svart och blått?” lyder texten på bilden.

►LÄS MER: Vilken färg har den här klänningen? Hela nätet bråkar om #dressgate

►LÄS MER: Färgforskarna oense om klänningen: Den är blå – nej, den är vit

I texten under står det: ”Den enda illusionen är om du tror det var hennes eget val. En av 6 kvinnor är offer i misshandel. Stoppa våld mot kvinnor.”

Under hashtaggen #StopAbuseAgainstWomen, alltså ”Stoppa våld mot kvinnor” har den fått vidare spridning och till en början hyllats.

”Något väldigt bra kom till slut av vad som började som en deprimerande dag på sociala medier”, skriver en Twittrare.

”Briljant kampanj som marknadsproffs inom social rättvisa kan lära sig av”, skriver en annan.

►LÄS MER: Lilla klädföretaget tagna på sängen av klänningsuccén

”Social media på rätt sätt”, instämmer någon.

Mer om #dressgate