Nyheter Ekonomi Sverige

Få sympatiserar med högavlönade

Ett SAS-plan parkerat på Arlanda flygplats i väntan på att pilotstrejken ska ta slut.
Ett SAS-plan parkerat på Arlanda flygplats i väntan på att pilotstrejken ska ta slut.

Det är alltid svårare för högavlönade grupper som piloter att få strejksympatier. Folk vill gärna sympatisera med David mot Goliat, säger Christer Thörnqvist, strejkforskare vid högkolan i Skövde.

– Det är lättare att få sympatier om det är David som slåss mot Goliat, därför är det många som sympatiserar med till exempel undersköterskor eller sjuksköterskor som strejkar. Piloterna är redan en högavlönad grupp i mångas ögon och därför har de svårare att få sympatisörer, säger Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap.

Thörnqvist menar att det även är fler människor som kommer i kontakt med vårdpersonal och som berörs av deras arbete och att det är också är en anledning till att så många sympatiserar med dessa yrkesgrupper när de har krav på arbetsmiljö eller löner.

– Pilotföreningen säger att piloterna har fått stå tillbaka lönemässigt under flera år för att hjälpa SAS, men det har ju även kabinpersonalen fått göra. Om piloterna även involverat kabinpersonalen i denna strejk så hade nog fler sympatiserat med dem, säger han.

SAS inte hemska

Piloterna hade även fått fler sympatisörer om deras arbetsgivare varit en erkänt brutal arbetsgivare, menar han.

– Men SAS är inte känt som en hemsk arbetsgivare.

Ett av huvudkraven som Svensk Pilotförening lyft fram under förhandlingarna med arbetsgivaren är högre löner.

– Fokus har under denna strejk hamnat mycket på piloternas löner. Sympatierna hade nog varit större om kraven till exempel gällt piloternas arbetsmiljö, menar Christer Thörnqvist.

Strejken kom abrupt

Många upplevde att den pågående pilotstrejken startade tvärt och hastigt.

– Att det upplevdes så kan bero på att Svensk pilotförening är en fristående förening. De tillhör inte exempelvis LO eller TCO. Hade föreningen tillhört någon av de stora paraplyorganisationerna kanske folk hade känt till vad som är på gång, säger han.

Strejken som pågår drabbar tredje part, resenärer.

– En del yrkesgrupper går längre än andra. Det är skillnad att strejka och skada folks ekonomi än att strejka och någon riskerar att dö. Även om poliser och brandmän har strejkrätt så har de i princip gett bort strejkrätten. De kan inte strejka och låta folk dö, säger Thörnqvist.