Nyheter Sverige

Försäkringskassan: "Var god försök igen senare..."

Metros reporter Johan Wikén ringde till Försäkringskassan vid lunchtid i tre dagar.
Metros reporter Johan Wikén ringde till Försäkringskassan vid lunchtid i tre dagar.

Alla har vi väl svurit över långa telefonköer till olika myndigheter. Metro tvingades vänta en timme i kö till Försäkringskassan vid ett test i våras – nu har vi undersökt om kötiden har förbättras.

I våras testade Metro hur långa telefonköer det var till fyra stora myndigheter i Sverige: Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Centrala studiestödsnämnden.

Inför undersökningen tog Metro reda på vilka de vanligaste frågorna från privatpersoner är hos de olika myndigheterna. Genom att ringa till myndigheternas kundservice tre dagar i sträck vid lunchtid kunde ett snitt räknas ut.

LÄS MER: Kan du uttala den här stadens namn utan att staka dig?

Det visade sig att Försäkringskassan hade överlägset längst telefonkö av myndigheterna. Där gällde den vanligaste frågan regler för sjuklön. Snittiden i kö var omkring 58 minuter.

Elisabeth Hultengren, chef för kundcenter på Försäkringskassan, sa då att de hade en rad åtgärder på gång för att förbättra situationen.

Därför har Metro återigen testat telefonköerna hos Försäkringskassan för att se om det har skett någon förbättring. Testet utfördes på samma vis över tre dagar. Den här gången blev snittiden 50 minuter i telefonkö.

– Vi är inte alls nöjda med det. Det är något vi har jobbat med länge och vi rekryterar hela tiden för att förbättra situationen, säger Tuija Rönnback, tf chef för kundcenter på Försäkringskassan.

Enligt henne är en anledning till att kötiderna inte sjunker ett ökat sjuktal.

– Det är fler och fler som vill ha kontakt med Försäkringskassan helt enkelt. Men väntetiderna är på väg ner.

Tuija Rönnback tipsar om att man kan använda deras digitala tjänster till mycket och då slippa de långa köerna.

►LÄS MER: Världens kortaste träffade världens längsta

Mer om Politik