E-sport

Facebooks storsatsning på e-sport – samarbetar med ESL

IEM Katowice är en av ESL:s stora evenemang som kan komma att sändas på Facebook.
IEM Katowice är en av ESL:s stora evenemang som kan komma att sändas på Facebook.

5 500 timmar e-sport ska skapa en världsomspännande community för sociala medier-jättens spelintresserade användare.

Facebook har ingått ett samarbete med ESL för att erbjuda sina e-sportintresserade en bättre upplevelse.

Med det nya avtalet står det klart att sociala medier-jätten nu kommer att erbjuda över 5 500 timmar e-sport varav 1 500 timmar är exklusivt material.

LÄS MER: Krönika: Inte märkligare att titta på e-sport än fotboll

”Med över 1,94 miljarder användare i månaden på Facebook är detta ett stort steg mot att öka räckvidden för e-sports bland vanliga publikgrupper”, säger Johannes Schiefer, vice vd för sociala medier på ESL.

I samband med den utbyggda e-sportsatsningen som sjösätts i juni kommer ESL börja streama rank s-tävlingar, det vill säga med de bästa spelarna i världen. Facebook kommer dessutom att sända ett halvtimmeslångt program om Counter Strike med tävlingshöjdpunkter, bästa spelarna och kommande talanger inom spelet, skriver gamesindustry.

LÄS MER: HeatoN: Här är spelen som kan bli nästa stora e-sport

Även stora tävlingar som Intel extreme masters och ESL One kommer att streamas över hela värden via ESL:s Facebook-nätverk.

”Att erbjuda det här videoinnehållet går i linje med Facebooks ambition att bygga en världsomspännande community för folk som spelar, tittar och delar spelen som de älskar”, sa Patrick Chapman, som jobbar med spel och e-sportssammarbeten på Facebook.

LÄS MER: Semmler: Så blir du en bättre spelare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset