Metro Debatt

Fel att stoppa Alfons – förskolan ska inte ducka för svåra ämnen

Malmö stad stoppar all filmvisning av Alfons Åberg-filmer i en av stadens förskolor. Orsaken är att en elev fått mardrömmar av filmen Alfons och odjuret. Men kommuner kan inte låta kritik från föräldrar styra över pedagogiken, skriver två företrädare för Liberalerna.

I veckan kom beskedet att Malmö stad stoppar all filmvisning av Alfons Åberg-filmer i en förskola. Bakgrunden är att en elev fått ohyggliga mardrömmar av filmen Alfons och odjuret. Föräldrar till barn på förskolan i fråga menar att filmen inte har något pedagogiskt syfte och de är mycket kritiska till att förskolan visat "en film som varit direkt opassande för små barn, våldsam och alldeles för skrämmande".

Filmen handlar om att Alfons har svårt att sova, för att ett odjur bor under hans säng. Odjuret kom hem till Alfons i samband med att han var elak mot en kompis när de spelade fotboll. Först när Alfons ber kompisen om ursäkt försvinner odjuret under sängen. Filmen tar upp relevanta frågeställningar om mobbning, ångest och förlåtelse på ett pedagogiskt sätt.

► LÄS MER: Barn skrämt av Alfons-film – nu stoppas all filmvisning på skolan

Malmö stad har beslutat att stoppa all filmvisning på förskolan. Att Malmö stad fattar detta beslut är fel av två skäl.

För det första. Förskolan får inte tveka på att ta upp och prata om svåra saker som finns i livet. Hur föräldrarna själva uppfostrar sina barn är inget vi politiker har med att göra. Men förskolans roll är en annan. Förskolan måste våga diskutera svåra saker som aggressivitet, våld och mobbning. Livet är till och med ibland värre än en film med Alfons Åberg. Förskolan ska vara en plats med pedagogiska ambitioner där barnen får verktyg för att hantera situationer som är svåra. Därför är det en naturlig del i förskolans och skolans verksamhet att också diskutera livets obehagliga inslag.

I ett bredare perspektiv är det allvarligt att man börjar undanta svåra och tunga ämnen från undervisningen. Om mobbning inte diskuteras i förskolan, kan lärarna i nästa steg undvika allvarliga ämnen högre upp i åldrarna, med samma argument.

För det andra. Förskolan får inte låta kritik från föräldrar styra över förskolors pedagogik. I förskolan och skolan bestämmer inte föräldrarna. Där bestämmer förskolechefer och förskolelärare. Det är upp till varje förskollärare och förskolechef att avgöra om, och i så fall vilka filmer som ska visas – och man måste naturligtvis också ha förmåga att svara på de följdfrågor barnen har.

► LÄS MER: Alfons kritiseras för sexism

Malmö stad väljer att grunda sitt beslut på skollagen, som säger att huvudmannen ska genomföra nödvändiga åtgärder om brister i verksamheten uppkommer. Att använda denna paragraf i skollagen för att motivera detta beslut gör oss som politiker bekymrade. Det är ingen brist i verksamheten att visa Alfons Åberg-filmer och våga diskutera svåra ämnen, tvärtom, det är en brist i verksamheten om man duckar svåra ämnen.

Att man ger vika åt några föräldrars åsikter sänder signalen till anställda att föräldrar kan styra över pedagogiken, inte den utbildade personalen. Det är ett ledarskapshaveri från Malmö stad.

Christer Nylander

Skolpolitisk talesperson (L)

Fredrik Sjögren

Gruppledare i Malmö stad (L)