Nyheter Sverige

Fem år efter "Spårvagns-Carl Henriks" Youtube-succé: Händer att folk vill ta fanbilder

Youtube-kändisen Carl Henrik Linder när Metro provåkte tvärbanan med honom sommaren 2012. Flera år har nu gått sedan han gjorde succé bland svenska folket, men spårvagnsintresset har långt ifrån mattats av.
Youtube-kändisen Carl Henrik Linder när Metro provåkte tvärbanan med honom sommaren 2012. Flera år har nu gått sedan han gjorde succé bland svenska folket, men spårvagnsintresset har långt ifrån mattats av.

Fem år har gått och över en halv miljon har nu sett klippet där den då 13-årige spårvagnsentusiasten Carl Henrik Linder testar nya Spårvagn City i Stockholm. – Det är kul att det lever vidare, säger han till Metro.

Privat

Så ser Carl Henrik Linder ut i dag.

Häromdagen gjorde Lajkat en intervju med den lilla dalmasen och Youtube-kändisen Linus Terner, vars intervju efter mötet med systrarna Kallur gjort succé. Det gjorde Metro nyfikna på hur det gått för andra Youtube-kändisar.

Vi tog därför ett snack med spårvagnsexperten Carl Henrik Linder, som blev "Spårvagns-Carl Henrik" med hela svenska folket efter ett klipp då han 13 år gammal testar nya Spårvagn City i Stockholm. 

Nu har han hunnit bli 18, nästan 19 år – men blir fortfarande igenkänd på stan.

– Ja, fem år har gått och klippet har fått över en halv miljon views. Och det händer då och då att folk kommer fram och vill ta fanbilder. Det är kul att det lever kvar, säger han till Metro.

 Metro åkte nya tvärbanan med Youtube-kändisen Carl Henrik

Redan sommaren 2012 tog Metro en åktur med Carl Henrik inför öppningen av tvärbanans nya gren ut till kranskommunen Solna. Då var det tydligt att spårvagnsintresset långt ifrån slocknat. Sedan dess har det om möjligt blivit ännu starkare.

I dag jobbar han extra som konduktör vid Stockholms Spårvägar vid sidan av gymnasiestudierna och är aktiv i en spårvagnsföreningen som håller på med historiska vagnar. Sedan bara någon månad tillbaka har han även börjat engagera sig i politiken.

Inte oväntat är hans hjärtefråga just spårvagnar.

– Jag har anslutit mig till Moderata Ungdomsförbundet och fick igenom ett förslag på att man ska bygga om fyras busslinje till spårväg. Många analyser har gjorts vilka visar högre samhällsekonomiska vinster med spårväg.

Förslaget rör att helt ersätta Stockholms i särklass mest utnyttjade busslinje, känd som "fyran", med en spårvagslinje genom innerstaden.

– Och jag har räknat ut att man kan använda vagnhallen som finns på Lidingö, säger den hängivne spårvagnsentusiasten.

Varför tror du att den linjen skulle vara bättre om den gick med spårvagn?

– Linje 4 är inte tillförlitlig som buss eftersom 60 000 reser med den per dag. I andra städer bedöms 30 000 som en rimlig nivå för spårväg. Det finns också många mervärden. Det brukar till exempel vara fler som byter att färdas kollektivt om det kommer en spårvagn i stället för en buss.

Här kan du se det omtalade klippet med en minst sagt lillgammal Carl Henrik: