Nyheter Sverige

Fembarnsmamman Olga, 43, krossar myter om gravidträning

Enligt Olga Rönnberg är det bra att styrketräna då det förbereder dig för mammarollen.
Enligt Olga Rönnberg är det bra att styrketräna då det förbereder dig för mammarollen.

Myter om gravidträning gör att många gravida slutar att röra på sig. Men enligt onlinemagasinet mamma.fits grundare Olga Rönnberg kan du absolut träna som gravid. Här hjälper hon Metro att krossa träningsmyterna.

Om du är gravid har du säkert fått höra att det är farligt att träna magen eller ligga högre i puls än 140. Tränings råd som PT:n och fembarnsmamman Olga Rönnberg avfärdar som myter. Myter som måste dö skriver hon på mamma.fit.

– Att få vet hur man ska träna gör att många slutar röra på sig. Men det går absolut att träna som gravid med vissa modifieringar, säger Olga Rönnberg till Metro.

► LÄS MER: Nadja, 24, födde tre barn – på 18 månader

Enligt henne är det okunskap som skapat myterna. Att gravida inte ska träna magen eller få en puls över 140 är falska myter som sprids enligt Olga.

– Mödravårdscentralen har inte koll på träning och ger därför inga råd mer än att det är bra att du rör på dig, säger hon.

Du som gravid är inte begränsad till enbart yoga och simning. Olgas råd till osäkra är att läsa på om gravidträning på sajter som mamma.fit eller vända sig till en PT.

– Du kan träna styrka och cardio men det handlar mycket om att lyssna på feedbacken från kroppen och inte gå all in som du gjorde kanske innan, säger Olga.

► LÄS MER: Barnmorskor tar inte upp gravidfaran – hundratals foster dör varje år

Mottot ”go hard or go home” ska du enligt henne skrota under graviditeten men det är bara att köra så länge det känns bekvämt och inte gör ont.

– Min senaste graviditet var en tvillinggraviditet och då tränade jag under halva graviditeten innan det blev för tungt, säger Olga.

Här är fyra graviditetsmyter som hon vill krossa:

Mer om Hälsa