Nöje Film

Filmrecension: A perfect day

"B" (Tim Robbins) och Mambrú (Benicio del Toro) leder en grupp arbetare från en hjälporganisation som stöter på problem när de ska fiska upp en död man ur en brunn i "A perfect day". Pressbild.
"B" (Tim Robbins) och Mambrú (Benicio del Toro) leder en grupp arbetare från en hjälporganisation som stöter på problem när de ska fiska upp en död man ur en brunn i "A perfect day". Pressbild.

En brunn, ett lik och en rad byråkratiska regler skapar problem för en grupp hjälparbetare på Balkan. Benicio del Toro, Tim Robbins och Olga Kurylenko skänker viss stjärnglans till en film som brottas med ett oborstat manus.

Den frustration man kan drabbas av i mötet med, säg, Försäkringskassans telefonköer, eller trögtuggande myndigheter i allmänhet, bleknar i skuggan av de prövningar som möter hjälparbetarna i "A perfect day". Mambrú (Benicio del Toro) har i många år stångat sin panna blodig mot byråkratiska regler i sitt jobb som hjälparbetare på Balkan. Nu har han bestämt sig för att återvända till Puerto Rico, där flickvännen väntar. Men hinder uppstår. I en brunn – den enda fungerande färskvattenkällan på flera kilometers avstånd – ligger ett gigantiskt, uppsvällt lik. Kroppen måste upp för att brunnen ska kunna saneras, men det blir ett tuffare uppdrag än väntat.

Den luttrade Mambrú, liksom hans mer impulsive kollega "B" (Tim Robbins), tar saken med ro. Till skillnad från nykomlingen Sophie (Melanie Thierry) känner de till att saker inte alltid går att lösa på plats i en region som upplevt åratal av krig.

Regissören Fernando León de Aranoa är bra på att lyfta fram det komiska i de situationer där han placerar sina rollfigurer. Det finns också en intressant komplexitet i "A perfect day", om mötet mellan människans vilja att göra gott och allt det som kan hindra henne från att göra det.

Men samtidigt kastar de Aranoa in en del malplacerad dramatik som gör filmen baktung. Kärleksrelationen mellan Mambrú och den ryska analytikern Katya (Olga Kurylenko) är ett exempel, ett annat är den stereotypa skildringen av filmens kvinnliga rollfigurer som skrikiga och kräsmagade. Strösslandet med slumpmässigt utvalda rockklassiker punkterar dessutom handlingen på ett nästan provocerande sätt.

Man lämnar ändå "A perfect day" med en känsla av hopp. Inte för att saker och ting verkar lösa sig med lite tid och tur, utan för att den visar att några av oss faktiskt kan göra skillnad.

Triart Film
Den franska hjälparbetaren Sophie (Melanie Thierry) och kulturanalytikern Katya (Olga Kurylenko) är två av de hjälparbetare som tampas med frustrerande byråkrati i "A perfect day". Pressbild.