Filmrecension: Adult life skills

I "Adult life skills" får den snart 30-åriga Anna (Jodie Whittaker) svårt att finna fotfästet efter sin tvillingbrors död. Pressbild.

Sorgen efter broderns död hotar att ta över den 30-åriga Annas liv. Långfilmsdebutanten Rachel Tunnards "Adult life skills" är en skruvad men lågmäld film om att hitta tillbaka till sig själv efter en förlust.

Den snart 30-åriga Anna (Jodie Whitaker) i "Adult life skills" drar sig allt mer undan omvärlden efter att hennes tvillingbror Billy dött. När hon inte arbetar sitter hon hemma i sin mammas trädgårdsskjul där hon pysslar med diverse do it yourself-projekt, som kortfilmer i vilka hennes tummar – med ansikten målade med svart märkpenna – spelar huvudrollerna. Men hur länge ska hennes sorgearbete pågå?

Annas mamma (Lorraine Ashbourne) har i alla fall fått nog. Men skäll och hot om att kasta ut dottern hjälper förstås föga. I stället dyker en åttaårig pojke (Ozzy Myers) i cowboyhatt upp och slår oväntat an något hos Anna, som plötsligt inser att hon inte har ensamrätt på att sörja.

Rollfiguren emotionellt stympad vuxenbebis börjar väl bli en smula uttjatad i filmsammanhang vid det här laget, men efter att ha sett den spelad av otaliga män (Seth Rogen, John Krasinski, Zach Braff och Jason Segal är några av dem) är det ändå rätt uppfriskande att se en film med en kvinnlig motsvarighet. Det hjälper förstås att Jodie Whitaker är utmärkt i huvudrollen, även om skådespelarna överlag gör fint ifrån sig här.

"Adult life skills" är en utökad version av regissören Rachel Tunnards kortfilm "Emotional fusebox", och stundvis märks det att underlaget inte är tillräckligt starkt för en hel långfilm. Men här bubblar det samtidigt av oemotståndliga indiefilmskomponenter: ett soundtrack pepprat av skavande pop (Micah P Hinson står bakom de flesta av bitarna) och tonvis av populärkulturell ironi. Självklart heter cowboybarnet Clint, trädgårdsskjulet bär namn som Right Shed Fred och Dawn of the shed och har husgudar som Patrick Swayze och David Hasselhoff. Det är detaljer som kan få den mest svårflörtade att smälta.

Nonstop Entertainment
Anna (Jodie Whittaker) omger sig av minnen efter sin tvillingbror: hemgjorda filmer och figurer de har skapat tillsammans. Men hur länge ska hennes liv präglas av sorgeprocessen? Pressbild.