Filmrecension: Dirty grandpa

Zac Efron och Robert De Niro i den smått outhärdliga filmen "Dirty grandpa". Pressbild.

Nej, det är faktiskt aldrig roligt med riktigt gamla gubbar som är fräcka i mun och stöter på unga tjejer. Att bygga en hel film på detta, och krydda med drogglorifiering och underhållningsvåld, borde helt enkelt vara straffbart.

Det är en gyllene regel i en roadtrip-film, en film där man ger sig ut på en resa, ofta med bil, att den yttre resan speglar den inre. Man börjar på ett ställe och slutar på ett annat. Under resans gång sker en utveckling, oftast genom diverse motgångar och utmaningar.

I den här roadtrip-filmen däremot, som är en av de absolut sämsta i sitt slag, går utvecklingen från ansvarstagande samhällsmedborgare till idiot. Filmen utnyttjar den utbredda föreställningen om att droger, villkorslöst sex, fortkörning och ett uppiggande slagsmål är frigörande för både sinne och själ. För att inte tala om hur sammansvetsande dessa komponenter är för den manliga vänskapen (lex Jack Kerouac och Neal Cassady i "På drift")

Endast genom att utsätta sitt unga barnbarn (Zac Efron) för dessa förnedrande och ibland direkt skadliga äventyr via en resa till familjehemmet i Florida kan farfadern (Robert De Niro) förmedla den värdefulla insikt han nått på ålderns höst: livet är värt att levas.

Det är mycket som skaver i denna film. Mer eller mindre allt faktiskt. När farfar och barnbarn gör en avstickare till sandstranden smyger sig en obehaglig känsla av sexualisering och utnyttjanderätt. Kameran zoomar suktande in på bikiniklädda kvinnors bakdelar och bröst för att sedan glida över till suggestiva bilder som kvinnor som sakta suger på en avlång isglass.

De blir till en blandning av villiga och villebråd och farfar deklarerar att han är superkåt, eftersom han inte kunnat ligga med någon på 15 år då hans fru varit sjuk i cancer. Nu när hon dött ska han ta igen allt det, med råge. Ingenstans finns ett tvivel om att de unga tjejerna inte skulle vilja ligga med en 72-årig gammal gubbe. Allt handlar bara om hur snabbt han kan få till det. Och det dröjer inte alls länge innan en ung tjej (Aubrey Plaza) ställer upp eftersom farfarsgubben är så fräck i mun.

Att man sedan använder av n-ordet, exponerar kroppsvätskor och visar schablonbilder av homosexuella är bara detaljer i sammanhanget när en film är så fel på precis alla punkter.

Bob Mahoney
Robert De Niro spelar snuskig farfar i "Dirty grandpa". Pressbild.