Filmrecension: Dottern

Miranda Otto och Ewen Leslie spelar ett gift par som skakas om när familjehemligheter kommer upp till ytan, i "Dottern". Pressbild.

En förlorad son återvänder hem och gräver upp begravda hemligheter. Ibsens "Vildanden" har uppdaterats i den australiska filmen "Dottern", som börjar bra men går vilse i trollskogen.

Att lyckligt ovetande leva ett liv baserat på en lögn, eller låta sanningen ödelägga allt – det är ett dilemma som heter duga. Det förstod den norske dramatikern Henrik Ibsen redan 1884, då han skrev "Vildanden", ett familjedrama om mörka familjehemligheter och oombedda sanningssägare.

I pjäsen myntade Ibsen begreppet livslögn, och under sina 132 år har den spelats på teaterscener runt om i världen. En av alla regissörer som har drabbats av "Vildanden" är australiske Simon Stone, som nu har gjort film av sin rosade teatertolkning.

Hans version utspelas i ett litet brukssamhälle i kris. Sågverket ska läggas ner, samtidigt som den stenrike ägaren Henry (Geoffrey Rush) planerar ett påkostat bröllop med en mycket yngre kvinna. Hans son Christian (Paul Schneider) återvänder till byn efter 15 år utomlands och återknyter kontakten med sin bästa barndomsvän, sågverksarbetaren Oliver (Ewen Leslie). Men Christian sitter inne med information som kan innebära katastrof för både hans och Olivers familjer.

Det mest slående med "Dottern" är hur Simon Stone har lyckats samla gräddan av den australiska skådespelaradeln i denna ganska småskaliga film. Förutom Rush ser vi Sam Neill som Olivers far och Miranda Otto från "Sagan om ringen" som hans hustru Charlotte. Allihop får dock storstryk i ren närvaro av nykomlingen Odessa Young i rollen som Olivers dotter Hedvig, dramats epicentrum.

Ibsenälskaren Stone har medvetet valt inspelningsplatser med en nordisk känsla, röda stugor och barrträd framför ett mer typiskt australiskt landskap. Resultatet är en lite tillkämpad trollskogskänsla som tyvärr förtar en del av filmens trovärdighet. Mot slutet blir det också mer än lovligt melodramatiskt, när den finstämda melankolin ger vika för mer gammaltestamentliga stämningar.

Mark Rogers photographer
Ewen Leslie, Odessa Young och Sam Neill spelar tre generationer i samma familj, i den australiska filmen "Dottern". Pressbild.