Nöje

Filmrecension: Min dotter, min syster

François Damiens i rollen som familjefadern Alain, vars liv vänds upp och ned när dottern Kelly (Illiana Zabeth) oväntat försvinner utan att lämna några spår efter sig. Pressbild.

"Min dotter, min syster" har ett viktigt budskap. Men regidebuterande Thomas Bidegain går stundvis vilse i sin vilja att skapa aktualitet med sitt tema om islamiserade ungdomar.

Det är inte bara den franska originaltiteln "Les cowboys" som skvallrar om att Thomas Bidegains "Min dotter, min syster" har inspirerats av John Fords "Förföljaren". Där gav sig John Wayne ut på en hängiven hämndresa efter att hans brorsdotter kidnappats av comancher. Men Bidegains ambition att behandla westernklassikerns patriarkalt och rasistiskt anstrukna tema utifrån ett nutida sammanhang, vacklar.

Filmen tar avstamp 1994, när den 16-åriga Kelly (Illiana Zabeth) försvinner från en cowboyträff hon besöker tillsammans med sina föräldrar Alain (François Damiens) och Nicole (Agathe Dronne), och en yngre bror. Tecknen pekar mot att hon försvunnit självmant, med en för föräldrarna okänd pojkvän, Ahmed. Det blir startpunkten till ett decennium långt sökande över flera världsdelar – först för Alain, så småningom även för brodern Kid (Finnegan Oldfield).

Bidegain, begåvad manusförfattare till flera av Jacques Audiards filmer (bland annat "En profet" och "Rust and bone"), utmanar inte direkt konventionerna som regissör. Men det finns tyngd i Arnaud Potiers bilder, och Moritz Reichs musik ruskar om när filmen börjar vackla för nära melodramens rand. I temat om islamiserade ungdomar har Bidegain också ett brännande aktuellt trumfkort.

Men något saknas i den här berättelsen, nämligen det utpekade offrets röst. Den heligt förbannade Alain frågar sig aldrig om det är rätt eller fel att fortsätta leta efter Kelly, inte ens när hon via brev ber om att få bli lämnad ifred.

I "Förföljaren" blev John Waynes rollfigur så rasande vid tanken på att hans brorsdotter skulle föredra att leva med comancher, att han försökte döda henne. Så långt går aldrig Bidegain i sin film, men när Alain flippar ut i raseriutbrott efter raseriutbrott, börjar åtminstone jag undra om det inte ligger mer bakom Kellys flykt än en längtan efter att leva som muslim. Det är en av många frågor som tyvärr aldrig får några svar.

Antoine Doyen
"Kid" (Finnegan Oldfield) och John C Reilly möts i Pakistan och förenas genom gemensamma intressen i Thomas Bidegains "Min dotter, min syster". Pressbild.