Filmrecension: Odjuret och hans lärling

Krigaren Kumatetsu tar den föräldralöse Ren som sin lärling, men relationen mellan dem präglas av ilska och konflikter. Pressbild.

En föräldralös pojke kliver in i en hemlig värld, och blir lärling åt ett folkilsket odjur. Det är utgångspunkten för den animerade japanska filmen "Odjuret och hans lärling" som tyvärr inte når upp till konkurrenten Ghiblis höjder.

Det som ser ut som en helt vanlig dörr kan vara porten till en annan värld. I böcker och filmer är vår verklighet ofta granne med magiska platser, som går att finna för den som har den rätta knycken. Genom ett klädskåp kliver Lucy in i Narnia, rödhaken visar Mary nyckeln till Den Hemliga Trädgården, och Hagrid knackar på stenarna som öppnar porten till Diagongränden i "Harry Potter".

I den japanska animefilmen "Odjuret och hans lärling" heter den hemliga världen Jutengai, och gömmer sig bakom en labyrint av gränder i Tokyos Shibuyadistrikt. Jutengai är en myllrande stad med marknadsstånd och stenbyggnader, inte helt olik Marrakech, som befolkas av hundratusen odjur.

På andra sidan, i Tokyo, finns pojken Ren. Han är ensam i världen efter att ha förlorat sin mamma i en bilolycka – sin pappa har han sedan länge tappat kontakten med. Ren hamnar på gatan, men mitt i misären träffar han på en mystisk främling. Ren smyger efter mannen och dennes kumpaner, och hamnar i odjursstaden.

Främlingen är Kumatetsu, en vild krigare med björnkropp som gör anspråk på tronen i Jutengai. Men då måste han först besegra sin betydligt mer populäre rival Iozen, som har både söner och hängivna lärlingar – något som den vresige enstöringen Kumatetsu helt saknar. Ren går motvilligt med på att bli hans lärling, men relationen mellan det arga barnet och det folkilskna odjuret blir allt annat än harmonisk.

"Odjuret och hans lärling" är regisserad av Mamoru Hosoda som tidigare arbetade på berömda Studio Ghibli ("Min granne Totoro", "Spirited away"), men som slutade efter en konflikt med Ghibli-legenden Hayao Miyazaki. Och filmen känns också som en oborstad kusin till Ghibli-filmerna, mer bångstyrig och mörk och med ett mer arketypiskt persongalleri. Det är mycket action och stora gester, men den saknar det finlir som gör Ghibli-filmerna så helgjutna. Fast nog blir man sugen på att leta efter hemliga portar i trånga gränder.

Njutafilms
Den japanska filmen "Odjuret och hans lärling" är som en oborstad kusin till Studio Ghiblis moderna klassiker. Pressbild.