Nöje Film

Filmrecension: Our last tango

María Nieves och Juan Carlos Copes är det före detta kärleksparet som inte slutade dansa ens när de vägrade tala med varandra bortom dansgolvet. Pressbild.
María Nieves och Juan Carlos Copes är det före detta kärleksparet som inte slutade dansa ens när de vägrade tala med varandra bortom dansgolvet. Pressbild.

María Nieves och Juan Carlos Copes var ett av världens mest kända tangopar. Men deras stormiga förhållande utanför scenen påverkade aldrig deras professionella relation. I "Our last tango" möter vi dansarna efter att de slutat dansa.

"Hon trodde att jag tillhörde henne, men det var tvärtom." Det säger tangodansaren Juan Carlos Copes en bit in i dokumentärfilmen "Our last tango", efter att vi precis hört hans tidigare danspartner María Nieves berätta om hur deras förhållande gick i kras av hans kvinnoaffärer.

Inledningsvis förmedlas en annorlunda bild. Filmaren German Kral närmar sig Buenos Aires breda boulevarder uppifrån, kvällstid när staden glittrar av lampor, och etablerar direkt en känsla av storstad och nattliv. En åldrad María Nieves vandrar längs med gatorna för att återbesöka de lokaler där hon på 40-talet, som ett fattigmansnöje, började dansa tango.

På ett av dessa danshak förälskade hon sig på håll i den stilige Juan Carlos. När paret möttes på dansgolvet flög gnistorna i luften. Duon dansade över hela världen och förändrade synen på tango.

Men det var innan otrohet och svartsjuka tog död på kärleken.

I filmen är det framför allt Nieves perspektiv som förmedlas. Hon berättar om synen på tangon, om parets liv, om relationer, om män. När det gäller varför förhållandet kraschade är hon inte lika öppenhjärtlig. Det behövs inte – det framgår tydligt att karriären innebar att Nieves fick välja bort exempelvis barn. När äktenskapet var över var det försent. För María. Juan Carlos kunde lugnt dansa vidare med sina älskarinnor. Och skaffa barn, på annat håll.

"Our last tango" iscensätter valda delar av tangoparets liv med hjälp av en rad tangodansare i olika miljöer. Det är ett grepp som fungerar väldigt bra. Det sker ett utbyte mellan dansarna och Nieves framför kameran – de intervjuar henne, hon instruerar deras dans. En intim och berörande bild växer fram. Inte minst får man en fördjupad insikt i hur mycket som investeras i dansen, bortom strålkastarljuset på scenen.

Gabriela Malerba/Nonstop Entertainment
I "Our last tango" iscensätts historien om María Nieves och Juan Carlos Copes liv som tangoduo av unga dansare. Pressbild.