Nöje Film

Filmrecension: Paradissviten

När Yaya (Issaka Sawadogo) väljer att hjälpa andra utsatta, tvingas han samtidigt att agera i strid mot sin kristna tro. Pressbild.
När Yaya (Issaka Sawadogo) väljer att hjälpa andra utsatta, tvingas han samtidigt att agera i strid mot sin kristna tro. Pressbild.

Nederländska "Paradissviten" vill ge en aktuell bild av dagens Europa, men det är skådespelarnas insatser som gör starkast avtryck. Starkast lyser Issaka Sawadogo i rollen som Yaya.

För snart ett decennium sedan gav österrikaren Ulrich Seidl ett obehagsframkallande exempel på det gränslösa EU:s konsekvenser för den enskilda invånaren i filmen "Import/Export". Även om man inte då hade kunnat förutse exempelvis Syrienkriget och dess följder så kunde man genom Seidls, och många andras filmer, ändå få en tydlig känsla av att något skavde med EU-politiken.

"Paradissviten" är den nederländske regissören Joost van Ginkels bild av hur det moderna Europa präglas av de senaste decenniernas migration, ekonomiska ojämlikhet och historiska arv. Nedslaget sker i Amsterdam, där van Ginkel placerar sina sex huvudpersoner och, med viss möda, låter deras livsöden flätas samman.

Starkast är berättelsen om den unga, självsäkra bulgariskan Jenya (Anjela Nedyalkova), vars drömmar om ett liv i flärd krossas brutalt när hon inser att det modelljobb hon sökt bara fungerat som täckmantel för trafficking. Hennes tragiska öde korsas så småningom med filmens andra starka kort, rollfiguren Yaya (Issaka Sawadogo), en gästarbetare som tvingas agera i strid mot sin tro när han bestämmer sig för att hjälpa andra utsatta, däribland Jenya, i hans närhet. Sawadogo, som tidigare i år Guldbaggenominerades för sin roll i "Det vita folket", sticker särskilt ut och är en av de största anledningarna till att se "Paradissviten".

Ett mer konstruerat intryck ger de övriga historierna, som van Ginkel inte lyckas koppla ihop lika skickligt. Även här är det skådespelarna (Boris Isakovic, Jasna Djuricic, Magnus Krepper, Erik Adelöw) som får handlingen att lyfta i enskilt fina prestationer.

Det övergripande skickliga hantverket – Andréas Lennartssons foto imponerar exempelvis – ger "Paradissviten" tyngd och goda möjligheter att landa väl hos biopubliken. Som Europa-termomenter anno 2016 känns den däremot lite väl tillrättalagd.

Folkets Bio
I "Paradissviten" blir mötet mellan Yaya (Issaka Sawadogo) och Jenya (Anjela Nedyalkova) livsavgörande för dem båda. Pressbild.