Nöje Film

Filmrecension: Saint Amour

Jean (Gérard Depardieu) har svårt att övertyga sonen Bruno (Benoit Poelvoorde) om att överta gården och lantbruket. Pressbild.
Jean (Gérard Depardieu) har svårt att övertyga sonen Bruno (Benoit Poelvoorde) om att överta gården och lantbruket. Pressbild.

En deprimerad man och hans far gör en resa genom Frankrikes vindistrikt för att försonas med sig själva och med varandra. "Saint Amour" lånar friskt från "Sideways" men drunknar i manlig fåfänga.

En film om manlig vänskap, manliga komplex, manlig sexualitet och ganska mycket vin. Låter det bekant? Jodå, Gustave Kerverns och Benoit Delépines "Saint Amour" lånar en hel del från Alexander Paynes "Sideways" – men har en tydlig fransk touch.

Det är en beskrivning som inte nödvändigtvis är en komplimang. Likt en hel del filmer från vinets moderland, har "Saint Amour" belagts med ett filter som gör den manligt självcentrerad och i vissa fall en smula gubbsjuk.

Här finns en i grunden ganska fin berättelse om en olycklig man, Bruno (Benoit Poelvoorde), som har svårt att förlika sig med idén om att han ska ta över pappa Jeans (Gérard Depardieu) lantbruk. Brunos depression blir inte bättre av att han fruktlöst raggar på varenda tjej han får ögonen på. Inte heller av han älskar vin och, enligt egna beräkningar, supit sig dyngrak två gånger i veckan de senaste 25 åren (fester borträknade).

Man förstår att Jean oroar sig. Lösningen? En resa genom Frankrikes vindistrikt, för att få Bruno på bättre tankar. Tyvärr blir denna roadtrip aldrig mer än ytligt självrannsakande. På vägen avhandlas i stället whitetrashiga fransmän (författaren Michel Houellebecq som dyker upp i en knasig bed-and-breakfast-situation), oborstade bonnlurkar och kvinnor som har sex av alla anledningar utom för egen njutnings skull.

Filmens fixering vid det manliga egot är stundvis underhållande, men lika ofta enerverande. Räddningen kommer i form av Depardieu, som ger sin rollfigur tillräckligt stor nyansrikedom för att man ska engagera sig i denna resa mot kärlekslycka och savoir-vivre.

Vore filmen "Saint Amour" ett vin (titeln är faktiskt hämtad från ett Beaujoulais-vin) skulle det kunna beskrivas såhär: robust, enkelt, på gränsen till kantigt, med något jordig arom och kort slut. Jag tror att vinkännarna Bruno och Jean skulle hålla med.

Roger Arpajou
Gérard Depardieu och Benoit Poelvoorde spelar far och son i Benoit Delépines och Gustave Kerverns "Saint Amour". Pressbild.