Nöje Film

Filmrecension: The lobster

David (Colin Farrell) blir förälskad i en kvinna (Rachel Weisz) som han möter när han flytt från relationscentret i "The lobster". Pressbild.
David (Colin Farrell) blir förälskad i en kvinna (Rachel Weisz) som han möter när han flytt från relationscentret i "The lobster". Pressbild.

Yorgos Lanthimos "The lobster" skildrar en relationsfascistisk dystopi där tvåsamhet är obligatorisk och självvald ensamhet ses som ett brott. Det är skruvat, deprimerande och samtidigt vansinnigt roligt.

Vilket djur vill du förvandlas till om du misslyckas? Den frågan får David (Colin Farrell), som precis checkat in på en hotellik institution för partnerskapsförmedling efter det att hans 11-åriga förhållande tagit slut.

I de dystopiskt anstrukna framtidsmiljöer där Yorgos Lanthimos "The lobster" utspelas går livet nämligen ut på tvåsamhetsrelationer. Den som inte hittar en partner har två val: att leva vidare i en på förhand utvald djurkropp, eller förpassas till ett liv på ständig flykt undan rättssystemet.

De 45 dagar som hotellets gäster har tillgodo från start, kan utökas i samband med en daglig jakt på ensamma människor på flykt. Fångar du en, får du en bonusdag.

David satsar snart sina kort på en av toppjägarna (Angeliki Papoulia), en kvinna vars jaktförmåga har gjort henne till en legend och mer eller mindre fast boende på relationscentret. Hon blir också den avgörande faktorn till att David så småningom flyr och söker upp en grupp av ensamstående som befolkar skogarna runt om kring, ledda av en militant aktivist (Léa Seydoux).

"The lobster" är den grekiske regissören och manusförfattaren Lanthimos andra film efter genombrottet med den mörka, våldsamma "Dogtooth" 2009. Här är tonen lättare, men på ett sätt mer skrämmande då dejtingreglerna, idén om det perfekta förhållandet och strävan efter tvåsamhet i filmen, har mer gemensamt med verkligheten än vad man vill tro.

"The lobster" ger också rysningar på grund av att den fungerar som en ögonblicksskildring av ett homogent samhällsbygge där inga avvikelser accepteras – lite som en kommentar till ett protektionistiskt Europa som vurmar efter trygghet bland likasinnade.

"Pingviner och vargar går inte ihop", varnar relationsklinikens föreståndare (Olivia Colman) inför Davids beslut. Efter det väljer han hummern, ett djur som visserligen blir mer fertilt med åldern, men samtidigt föredrar att leva i ensamhet. En bättre protest mot tvåsamhetsnormen är svår att föreställa sig.

Despina Spyrou
Efter 11 års äktenskap blir David (Colin Farrell) dumpad av sin fru och tvingas söka sig till en institution för partnerskapsförmedling för att hitta en ny partner. Pressbild.