Nöje Film

Filmrecension: Under sanden

Tyska krigsfångar riskerar livet som minröjare på en dansk strand, i filmen "Under sanden", som utspelas precis efter andra världskrigets slut. Pressbild.
Tyska krigsfångar riskerar livet som minröjare på en dansk strand, i filmen "Under sanden", som utspelas precis efter andra världskrigets slut. Pressbild.

Vad händer när den förtryckte förvandlas till förtryckare? Den danska filmen "Under sanden" utforskar ett nedtystat kapitel i historien om andra världskriget, i en skicklig blandning av thriller och mänskligt drama.

Den 5 maj 1945 kapitulerade de tyska trupperna i Danmark. Efter fem års ockupation var danskarna åter ett fritt folk. Människor strömmade till Rådhusplatsen i Köpenhamn för att fira freden, och i hamnen i Malmö trängdes tusentals danska flyktingar som äntligen kunde återvända hem.

Det är med dessa bilder i huvudet som vi brukar tänka på andra världskrigets slutpunkt. Den danska filmen "Under sanden" ger ett annat perspektiv som lätt glöms bort: konsekvenserna för soldaterna på den förlorande sidan

I centrum för Martin Zandvliets film står en grupp tyska krigsfångar – tärda och smärtsamt unga, men otvetydigt en del av den hatade ockupationsmakten. De skickas till den jylländska västkusten där de med sina bara händer tvingas gräva upp tiotusentals av de 1,3 miljoner minor som placerades ut av den tyska armén.

Det är en film med fasansfulla kontraster – vackra, vita stränder som när som helst kan förvandlas till ett blodigt inferno. Sergeant Carl Rasmussen, som leder gruppen, slits mellan sitt brinnande hat mot Tysken och en gryende empati med de unga pojkarna som han motvilligt kommer nära.

Roland Møller spelar Rasmussen med både värme och en obehaglig oberäknelighet, och Mikkel Boe Følsgaard (Alicia Vikanders sinnesjuke kungamake i "A royal affair") är charmig och iskall som hans överordnade officer. Men allra mest imponerar de unga tyska skådespelarna, från Louis Hofmann som den tankfulle Sebastian till Emil och Oskar Buschow som det symbiotiska tvillingparet Ernst och Werner.

Zandvliet kombinerar skickligt filmens täta thrillerstämning (där tonåringar hasar sig fram över sanden och sticker ner käppar som då och då ger ifrån sig olycksbådande metalliska ljud) med svåra frågor om bitterhet, vedergällning och medmänsklighet.

Det blir inte mindre starkt av att filmen bygger på verkliga händelser. 2 000 tyskar hölls kvar i Danmark efter kriget för att röja minor. Bara hälften kom levande därifrån.

Studio S Entertainment
Den unge tyske krigsfången Sebastian (Louis Hoffman) och den danske officeren Carl Rasmussen blir mot alla odds vänner, i Under sanden. Filmen fick huvudpriset på årets upplaga av Göteborgs filmfestival. Pressbild.