Filmrecension: Youth

Michael Caine och Harvey Keitel spelar huvudrollerna i "Youth", som handlar om åldrande. Pressbild.

Åldrande, minnen och såriga familjeband i en cynisk värld. Paolo Sorrentino återvänder till välkända teman i en melankolisk och lågmäld film, som bjuder på några oförglömliga ögonblick men också är onödigt gubbsjuk.

I sin förra film, "Den stora skönheten", berättade Paolo Sorrentino om 65-årige Jep Gambardella. Triggad av ett slags madeleinekaka påbörjade han sökandet av "den stora skönheten" i livet. Det var inte alls så jobbigt pretentiöst som det låter och det mynnade ut i en magnifikt hedonistisk film om konsten och livet.

I den här filmen spelas huvudrollen Fred av Michael Caine, som skulle kunna vara en 20 år äldre Jep Gambardella. Fast betydligt mer livstrött. Han spelar en pensionerad dirigent och kompositör som semestrar med sin dotter/assistent (Rachel Weisz) i Schweiz på ett lyxigt kurbadspensionat.

Där bor också dirigentens bästa kompis, regissören Mick (Harvey Keitel). Till skillnad från Fred är han högst aktiv och utvecklar ett nytt filmmanus. Under sina dagliga promenader diskuterar vännerna kärlek, minnen och om de har lyckats runda sina krånglande prostator och kissat normalt. De hänger också med en mycket seriös ung skådespelare (Paul Dano), den nyligen krönta Miss Universum och en fetlagd före detta idrottare. Men någon riktig kontakt uppstår inte mellan gästerna. Och här någonstans börjar Sorrentino gå på tomgång. Alienation bland de superprivilegierade engagerar inte i längden. Och när i princip alla kvinnor kläs av och exponeras flitigt medan alla män är Stora Konstnärer avslöjas ett mossigt perspektiv, som jag är osäker på är medvetet eller inte.

Men "Youth" handlar inte bara om skröpliga människor (eller tja, främst män då). Precis som i exempelvis "Moln över Sils Maria" och "Birdman" handlar filmen om samtidskulturen och en hel industri i förvandling. I en underbar scen sveper en blixtrande skarp Jane Fonda in, tar bladet från munnen och förkunnar att det är "tv som är framtiden". De gamla dinosaurierna Fred och Mick, som lika oblygt som Paolo Sorrentino frossar i unga nakna kvinnokroppar på det alpina lyxhotellet, är det definitivt inte i alla fall.

Scanbox entertainment
Två gamla vänner semestrar tillsammans i Alperna i Paolo Sorrentinos "Youth". Michael Caine och Harvey Keitel spelar huvudrollerna. Pressbild.