Nyheter Hälsogranskaren

Forskare: Så kan proteinpulver skada din kropp

Nej, du behöver inte extra protein i form av proteinpulver när du tränar. Särskilt inte flera gånger om dagen. För mycket protein kan i stället ställa till det för dig som tränar, menar forskare.

Petra Lundström. 

Eva Blomstrand. 

På bara fem år har försäljningen av sportnutrition, där proteinpulver ingår, ökat med hela 55 procent. 2013 såldes det för nästan 906 miljoner kronor i Sverige. Det visar ny försäljningsstatistik som organisationen svensk egenvård låtit ta fram. Men stora mängder av proteinpulvret köper vi dock helt i onödan. Det menar forskare som Metro talat med. 

I produktbeskrivningen till det pulver som utsetts till "Protein of the year" står det till exempel: "Om man inte får i sig tillräckligt med energi och protein hamnar kroppen i ett katabolt tillstånd vilket leder till minskad muskelmassa". Vidare står det att "De viktigaste tidpunkterna att tillföra protein är då aminosyrenivåerna i kroppen är låga; på morgonen, efter träningen och vid mellanmål".

Nej, det är inte farligt att träna bakfull

Men det här behövs det inget proteinpulver för, menar Petra Lundström, ansvarig för idrottsnutrition vid Riksidrottsförbundets elitavdelning, doktorand vid Karolinska Institutet och hittills Sveriges första diplomerade idrottsnutritionist vid Internationella Olympiska Kommittén.

– Forskningen är solklar: protein vid träning ger positiv effekt. Problemet är bara att det packats om så att vi tror att vi behöver jättemycket proteiner och att man måste ta pulvret för att täcka det dagliga behovet. Men det är fel. Att du behöver ta protinpulver är ett stort missförstånd, säger hon.

 Nej, du har inte rätt till svensk mat i skolan 

Enligt forskningen kan man inte bygga mer muskler för att man äter mer protein, säger Petra Lundström. Man kan bara godogöra sig en viss mängd per dygn, som det egentligen inte är något problem att få i sig via maten med normal kost. 

– Mer än två gram protein per kilo kroppsvikt visar inga ytterligare positiva effekter på muskelmassan om vi är friska och vuxna. Ett visst överskott av protein kan öka fettinlagringen. 

 Sant och falskt om förkylningar

Men det värsta som kan hända är inte att proteinpulvret blir verkningslöst. För mycket protein kan ställa till problem för kroppen.

– Många får problem med magen av att äta stora mängderna protein. De blir uppsvällda, gasiga och får väldigt ont, eftersom det är jobbigt för tarmen att bryta ned det. Dessutom får man lätt i sig för lite kolhydrater eftersom man blir så mätt av protein. Det gör att man får för lite energi, säger hon och fortsätter: 

– Stora mängder protein kan också försämra njurarnas funktioner om de är nedsatta. Ett högt proteinintag kan dessutom öka risken för benskörhet hos vissa individer. 

Eva Blomstrand, professor i näringsfysiologi vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), menar att proteinpulver visst kan ge en extra effekt, men bara när proteinpulvret tas i samband med träning. 

 Vanliga E-ämnet karragenan – en tickande hälsobomb?

En bred missuppfattning, enligt henne, är att vi tror att det hjälper att ta proteinpulver även i andra sammanhang. 

– Man behöver inget extra protein ur hälsosynpunkt men jag skulle tro att man trots det tar proteintillskott flera gånger om dagen. Man tror att man generellt sett har ett extrabehov om man tränar. Många dricker proteinshaker som mellanmål flera gånger om dagen. Men det har ingen effekt.

Vad vill du att Hälsogranskaren ska syna? Tipsa oss! 

Experten: Proteinpulvret pumpas ut av träningsbloggare

Jacob Gudiol är legitimerad fysioterapeut och bloggar på träningslära.se. Han tycker själv att proteinpulver kan vara bra, men anser att vi lägger alldeles för stor vikt vid det. Han tror att träningsbloggarna har mycket att göra med både det ökade intresset och den ökande försäljningen av proteinpulver.

– Det pumpats ut av träningsbloggare. För det enda sättet att tjäna pengar som träningsbloggare, särskilt manliga, är att rekommendera kosttillskott. Man skriver ju om övningarna och så men det kan man inte sälja.

Enligt Jacob Gudiol tjänas pengarna in via så kallade affiliatelänkar, som gör att butiken kan se om en köpare kommer via en specifik bloggare – som då får en del av kakan.

– De sidorna har ökat markant. Det kan vara bra sidor också men när man väl börjar med länkarna är det lätt att vara positiv och just kosttillskott köper man regelbundet och när man sedan börjar göra pannkansrecept på det köper folk ännu mer protein.

Skulle du säga att det funkar då?

– Det finns många studier som visar att det inte finns någon signifikant skillnad men det finns också en metaanalys från 2013 där man såg en liten potitiv effekt på muskelmassan. Men det är hajpat, det är vad det handlar om. Det är som idrottsnutrition överlag. Folk är så många om vad de ska äta dagen innan match sedan skiter de i vad de ätit veckan innan det. Det spelar liksom ingen roll vad man gör sista träningen innan ett marathon om man inte har tränat innan. Det är samma med mat och proteinpulver.

Mer om Muskler