Teknik Prylexperten Prylar Nyheter Sverige

Framtidens körskola: Simulator

J ohn Nilsson är innovatören som siktar på att få in sin uppfinning i körskolorna i framtiden. Med hjälp av den välvda projektorduken ska eleven få känslan av att sitta i en riktig bil. 
J ohn Nilsson är innovatören som siktar på att få in sin uppfinning i körskolorna i framtiden. Med hjälp av den välvda projektorduken ska eleven få känslan av att sitta i en riktig bil. 

Med hjälp av en halvklotformad projektorduk kan såväl elever som körskolor spara pengar i framtiden. – Dessutom är det ett miljövänligt komplement till körlektionerna, säger uppfinnaren John Nilsson.

Framtidens körskolor är snart här. För vad sägs om att kunna prova att köra bil framför en välvd projektorduk med realistiska faror och hinder? Prototypen är redan utvecklad och utvärderad – och nu väntar bara innovatören John Nilsson på att Trafikverket och Transportstyrelsen ska säga ett slutgiltigt ja till att använda duken på körskolor i examinationsprocessen.

– Det är en billig, men ändå realistisk körsimulator. Såväl körskolor som elever sparar pengar och dessutom är det ett miljövänligt sätt att träna sig att köra bil, säger John Nilsson, mannen bakom den halvklotformade projektorduken Jdome.

Idén föddes för sju år sedan, när han och hustrun väntade sitt första barn. Istället för att fixa med barnkammaren byggde han sin projektorduk med hjälp av ståltråd, vita pappersark och tejp i vardagsrummet.

– Den hängde från taket i tre månader tills min fru fällde ihop den permanent, då insåg jag att jag var tvungen att skapa en duk som gick att göra i ett kompakt format. Körskolor kanske inte har lokaler stora nog att ha duken uppfälld jämt, så det tackar jag min fru för, säger John Nilsson.

Egentligen var det meningen att duken Jdome skulle fungera för att dyka djupare in i datorspel, men användningsområdet blev bredare än John hade tänkt – med körskolor som lämpligt mål. En simulator kostar mellan 100 000 och 200 000 kronor. Simulatorn ser ut precis som en riktig bil, med växelspak, ratt, gas och broms på samma ställen. 

– Jag är inte ute efter att göra det perfekta systemet, jag vill göra ett som alla har råd med. Det finns många simulatorer som är superfina, men som kostar alldeles för mycket.

Duken ska ha teknologi som scannar körskoleelevens ögon och därmed får läraren en utvärdering av hur eleven tittar längs vägen. Tittar eleven i backspegeln? Hur ofta?

– Tack vare det vet läraren vad eleven behöver träna på. Men det handlar absolut inte om att ersätta körlektioner, det här ett komplement och hjälper körskolor att kunna skala upp sin verksamhet.

Om Transportstyrelsen och Trafikverket säger ja kan John Nilsson ha de första dukarna ute på testlabb inom ett år.

– En körlektion kostar 800 kronor, då är det eleven och en lärare som väntar på att få köra. Det är inte hållbart kostnadsmässigt. Körskolorna måste tänka nytt och på framtiden, egentligen är det konstigt att det här inte finns redan, säger John Nilsson.

Simulatorer har funnits länge och i Finland används de mycket för bland annat personbilsutbildning och mörkerkörning som är obligatoriskt i Finland. I Sverige har många trafikskolor en moped/mc-simulator från Honda, men bilsimulatorer har inte fått genomslagskraft – än.

– Det beror på priset och att körupplevelsen inte går att jämföra med riktig bilkörning när det gäller de billigare simulatorerna, säger Håkan Björklund, vd på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

För Transportstyrelsen är det fritt fram om trafikskolorna vill använda sig av simulatorer.

– Vi reglerar inte vilka hjälpmedel trafikskolorna ska använda så länge de använder sådana som behövs för att genomföra den undervisning de har planerat, säger Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen.