Nyheter Sverige

Glöm inte D-vitaminerna i höstmörkret

Vild svamp och ägg innehåller mycket D-vitamin. Arkivbilder.
Vild svamp och ägg innehåller mycket D-vitamin. Arkivbilder.

Burr – höstmörkret har kopplat greppet. Se till att få i dig D-vitaminer.

Allt är så mycket lättare på sommaren, när sol på huden gör att kroppen bildar D-vitamin. Så här års behöver kroppen hjälp på traven.

– I Sverige är det bara under sommarhalvåret som solen står tillräckligt högt för att vi ska kunna bilda D-vitamin. Därför är det viktigt att man får i sig det via maten under vinterhalvåret, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

– Exempelvis fisk, särskilt fet fisk, är bra för att få i sig D-vitamin.

Vild svamp, ägg och kött är andra källor. Mjölk är också bra – svenskproducerad mjölk med lägre fetthalt innehåller tillsatt D-vitamin. Och mer kommer.

– Vi har sett över reglerna för obligatorisk berikning av olika livsmedel. Det kommer att bli fler livsmedelsgrupper och högre halter i de livsmedel som berikas, säger Åsa Brugård Konde.

Det handlar och fil och yoghurt plus laktosfria alternativ och växtbaserade drycker som havredryck. Mjölk, yoghurt och fil med fetthalt upp till tre procent omfattas av de kommande berikningsreglerna.

Vissa grupper kan behöva separata tillskott för att inte drabbas av vitaminbrist. Det gäller bland andra barn under två år, de behöver D-droppar. Barn som av någon anledning inte vistas utomhus eller som bär heltäckande kläder, och därmed inte exponeras för solljus, bör fortsätta med D-dropparna. Även vuxna kan behöva tillskott.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset