Sport Nyheter Sverige Metro Sport E-sport

Grova trakasserier är vardag: Så vill de få ett jämställt spelande

Jämställdheten. Ett ofta uppmärksammat område men att få bukt med det verkar svårt. Nu vill förbundet Goodgame skapa en branschorganisation med de andra aktörerna för att sätta press på speltillverkarna att motverka trakasserier och den råa stämningen mot tjejer som gamar.

TT/privat/montage

Annelie Persson, projektansvarig på  tv-spelsförbundet Goodgame.

För omkring ett år sedan, i september 2015, tog dator- och tv-spelsförbundet Goodgame på sig ett stort uppdrag: Att ändra attityden mot tjejer inom e-sport.

– Det här är en svår fråga att jobba med. Men en av sakerna vi bestämde oss för på hösten var att göra en stor undersökning för att få en tydlig bild av hur ämnet upplevs bland de som spelar, säger projektansvarige Annelie Persson och fortsätter:

– Under Almedalen i somras presenterade vi den kvantitativa delen av undersökningen. Men den intressantaste delen är den kvalitativa när folk svara öppet på frågorna. Och där är berättelserna hårresande.

► LÄS MER: 5 skäl till varför du ska bry dig om e-sport 

Goodgame är ett av Sveriges största förbund inom digital kultur. I undersökningen har 1 900 personer beskrivit hur de upplever klimatet inom datorspel. Och svaren visar enligt Annelie Persson ett tydligt problem inom gamingen.

– I rapporten ser man att ett av de stora problemen är att kvinnor och flickor har svårt att passa in i de här spelarvärlden eftersom man inte blir bemött så trevligt, säger Annelie Persson och fortsätter:
 

► LÄS MER: Guide: Här är några av e-sporteventen du inte vill missa 

– Vi har haft väldigt många exempel där spelare trakasserar andra spelare och de utsatta är väldigt ofta kvinnor. Det är rena bedrägerier och polisiära fall och vanligt förekommande.

Anledningen till att Goodgame gjorde rapporten är för att de menar att det inte finns tillräckligt med underlag och undersökningar gjorda i ämnet för att gå vidare och lösa frågan. Och problemet ligger enligt dem ofta i en ovilja hos spelskaparna.
 

► LÄS MER: E-sportstjärnan ”Loda” om nya laget: ”Vi bygger från grunden” 

– Ett av de största problemen är att den här branschen inte har en grundstruktur och heller inte påtryckningar att förändras. Det är samma företag som äger spelet, driver spelet, säljer spelet, håller tävlingar i spelet, de håller i hela kedjan. Det är enorm maktställning och om de inte ens vill prata om frågorna är det otroligt svårt att göra någonting om vi inte är samlade, säger Annelie Persson.

Därför är tanken att Goodgame tillsammans med andra större organisationer och de som driver och äger spelcommunitys ska bygga en branschorganisation med gemensamma regler och värdegrunder. Det är ett arbete de ska påbörja efter Dreamhack i november.
 

► LÄS MER: HeatoN: "Riksidrottsförbundet, erkänn e-sporten som en sport"

– Det är otroligt viktigt för om du kallas fula ord och mobbas ut så lämnar du till slut spelen. När tjejer trakasseras är det ett stort problem eftersom vi riskserar att de lämnar och i längden kan vi förlora möjligheten att få  kvinnor till it-branschen.

– Det är inte heller bara kvinnor det handlar om utan de som utsätts är också folk som kanske har svårt att skriva, har dyselexi eller svårt att uttrycka sig, har ljus röst. Det är en fruktansvärd rå stämning. Det måste vi alla tillsammans göra något åt.

► LÄS MER: Zaaz: Jag har lyckligtvis bra  dygnsrytm  för vara gamer

Mer om Sport