Hälsa

Gustav Fridolin: "Oacceptabelt stora skillnader i kvaliteten på sex- och samlevnadsundervisningen"

Enligt utbildningsminister Gustaf Fridolin kommer man att ge Skolinspektionen i uppdrag att granska sex- och samlevnadsundervisningen.
Enligt utbildningsminister Gustaf Fridolin kommer man att ge Skolinspektionen i uppdrag att granska sex- och samlevnadsundervisningen.

Att veta vad hiv är, hur det överförs och varför det är viktigt att testa sig borde alla veta. Trots det får vissa elever i grundskolan ingen undervisning alls i ämnet. – Vi har oacceptabelt stora skillnader i kvaliteten på sex- och samlevnadsundervisningen i skolan, säger Gustav Fridolin.

Hur ser det egentligen ut med undervisning om hiv i skolan? När Metro skickade ut en enkät till samtliga grundskolor svarade endast 139 skolor. Resultatet, som endast ska tas som en fingervisning på grund av den låga svarsfrekvensen, visar att nästan var femte skola (18 procent) inte har någon undervisning om hiv i skolan.

– Vi har oacceptabelt stora skillnader i kvaliteten på sex- och samlevnadsundervisningen i skolan. Det är därför som vi nu ska ge ett uppdrag till skolinspektionen att granska sex- och samlevnadsundervisningen. Utifrån det kommer vi fatta ett beslut om att ge fortbildningsstöd för lärare i sex- och samlevnad, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (Mp).

► LÄS MER: Quiz – hur mycket kan du om hiv?

Gustav Fridolin säger att han tycker att det är en prioriterad fråga.

– Dels för att skolan förbereder oss för livet, och en del av det handlar om att förstå sexuellt överförbara sjukdomar och hur det har fungerat historiskt. Men också därför att det handlar om hur vi blir demokratiska samhällsmedborgare. Då är en del av det att försöka bryta ned de stigman som finns.

► LÄS MER: Daniel, 26, om att dejta med smittfri hiv

Lina Afvander, projektledare på RFSU som just nu håller på med ett metodutveklingsprojekt om hiv, lust och säkrare sex, anser att det är viktigt att undervisning om hiv finns med i flera olika ämnen i skolan.

– Vanligast är att det berörs någon gång under naturkunskap- och biologilektionen, framförallt när man pratar om sexuellt överförbara infektioner. Man borde prata mer i skolan om de sociala frågorna kring hiv, kring diskriminering, stigma, mänskliga rättigheter och folkhälsa. För många människor som lever med hiv i dag så är det medicinska inte det största problemet. Rent medicinskt är det lättare att leva med hiv än med andra kroniska sjukdomar. Men det sociala stigmat och diskrimineringen kan upplevas betydligt värre, säger Lina Afvander.

► LÄS MER: 9 vanliga myter om hiv – det här borde du ha koll på

Hur upplever ni på RFSU att kunskapsnivån ser ut i skolorna?

– Det varierar mycket mellan olika skolor både när det gäller elever och lärare. Å ena sidan är det fler och fler som vet att välbehandlad hiv inte överförs, å andra sidan vet fortfarande många som inte skillnaden mellan hiv och aids.

► LÄS MER: Kent träffade Inger som lever med hiv: Vi är som alla andra par

– Det finns tusen andra grejer som skolorna också ska prioriteras, mål som ska uppnås. Jag kan se att hiv prioriteras bort, men det får ju konsekvenser för de som lever med hiv, som blir dåligt bemötta och diskriminerade. Det är ju rädslan för vad hivnegativa ska göra och tycka som får så många människor som lever med hiv att hålla tyst om sin diagnos.

► LÄS MER: 7 viktiga framsteg i arbetet med hiv

Mer om Skola Hiv