Nyheter Sverige

Här är 11 tips som lindrar din måndagsångest

Måndagar kan vara tuffa.
Måndagar kan vara tuffa.

Känns det jobbigt att helgen är över? Du är garanterat inte ensam om att känna så. Här är elva tips på hur du kan lindra måndagsångesten.

Det är vanligt att känna en tomhet när helgen är över och det är dags för en ny jobbvecka.

– Måndagsångest är negativa känslor som många känner i början på en jobbvecka om de inte trivs med sitt arbete, säger Alexander Kjerulf, författare och föreläsare om trivsel på arbetsplatsen, till tidskriften Forbes.

Tillsammans med de två karriärcoacherna Rita Friedman och Ryan Kahn har han i Forbes listat elva tips som kan dämpa måndagsångesten.

1. Identifiera problemet

Fråga dig själv vad som är fel. Känner du ofta ångest inför jobbveckan är det ingenting du ska skratta bort. Det betyder troligtvis att du inte trivs på arbetsplatsen och det måste ordna sig, annars kan det vara läge att byta jobb.

2. Rensa undan på fredagen

Har du en massa jobb som ligger kvar från förra veckan kan det påverka ditt humör. Se till att jobba undan så mycket som möjligt innan du tar helg.

3. Gör en lista på saker du ser fram emot

Ofta tänker man bara på alla jobbiga saker som ska göras under veckan. Gör tvärtom! På söndagskvällen kan du göra en lista på tre saker som du ser fram emot på jobbet under den kommande veckan.

►LÄS MER: 17 tips som får dig att sova bättre på natten

4. Koppla ifrån på helgen

Om det är möjligt kan du undvika att kolla jobbmejlen under helgen. Försök i stället att koppla av och komma utvilad på måndagsmorgonen.

5. Se till att sova ordentligt

Lägg dig lite tidigare än normalt på söndagskvällen så att du är utvilad på måndagsmorgonen. Ställ gärna klockan en halvtimme tidigare än vanligt så att du i lugn och ro kan göra dig i ordning för jobbet.

6. Klä dig så att du trivs

Ta på dig dina favoritplagg. Det kan höja självförtroendet om du trivs i det du har på dig och kanske till och med ge dig någon komplimang från kollegor som värmer.

►LÄS MER: Experten: 10 tips som motverkar stress och skador på jobbet

7. Var positiv

Du kan exempelvis lyssna på din favoritmusik på väg till jobbet och tänka på de saker som du uppskattar. Försök att utstråla en positiv energi gentemot kollegorna, det sprider sig lätt och kan höja den allmänna stämningen på arbetsplatsen.

8. Gör någon annan glad

Ge någon en komplimang eller hämta en kaffe åt någon när du kommer in på måndagsmorgonen. Personen kan i sin tur hjälpa någon annan och det blir en kedjereaktion.

9. Rensa upp i kalendern

Måndagar är ofta de tuffaste dagarna på arbetsplatsen. Därför kan du se till att boka in möten och annat i framtiden på tisdagar eller onsdagar. Det blir en bättre övergång från helgen om det inte är för mycket inbokat på måndagen.

10. Ha kul på jobbet

Gör saker du tycker är kul på måndagar. Boka in en lunch eller en fika med en vän till exempel, något som du ser fram emot.

11. Ha planer efter jobbdagen

Måndagar ska inte vara något du bara ska ta dig igenom. Se till att göra något kul efter jobbet på måndagen. Det kan vara att laga din favoritmat, gå ut med vänner eller se någon bra film.

Mer om Jobb Trötthet