Nyheter Sverige

Här är butikskameran som registrerar kundernas kön och ålder

Både Ica och Coop har testat teknik som registrerar kundernas mobiler. Men att via en kamera övervaka kundernas kön och ålder är något de aldrig skulle göra.
Både Ica och Coop har testat teknik som registrerar kundernas mobiler. Men att via en kamera övervaka kundernas kön och ålder är något de aldrig skulle göra.

Fler och fler butiker registrerar på olika sätt kunder och följer deras konsumtionsmönster. Men den här nya övervakningskameran registrerar till och med kundernas kön och ålder.

Att följa kundens konsumtion och ge anpassad reklam är en trend som växer. Men med det följer också frågor kring kundernas integritet. Den här övervakningskameran från Panasonic övervakar inte bara butiken utan registrerar också kundernas kön och ålder, vilket SVT Nyheter rapporterat om.

– Det är en övervakningskamera men den ger mycket mer information. Man kan se hur många som kommer in i butiken men också vad det är för typ av personer. Är det en man eller kvinna och i vilken åldersgrupp ligger personen, säger Kenneth Bergman, företagets representant till SVT.

Han förklarar att om det till exempel kommer in många kvinnor en dag kan reklamen i butiken anpassas med ett budskap bara till de kvinnorna.

Angående de som tycker att registreringen är läskig säger Kenneth Bergman till SVT att de flesta som får veta efteråt att de blivit registrerade är väldigt positiva. ”De får ju något som ligger i deras målgrupp.”

Andra butiker, som Coop, har tidigare registrerat kunder via deras mobiler. Med ny teknik ser de var du befinner dig i butiken. Tekniken heter iBeacon och har testats på en butik på Stockholm central. Men inga beslut är fattade om de ska gå vidare med tekniken.

►LÄS MER: Debatt: Skydda yttrandefriheten med mer övervakning

– Teoretiskt sett med positionering, här är integritetsfrågan väldigt viktig, krävs en aktiv handling från kunden att slå på appen. Det första är att kunden ska känna att det är värdefullt. För det andra ska det vara en aktiv handling som man kan välja bort, säger Kristofer Myrevik, kommunikationschef på Coop.

Har ni planer på att installera kameror som registrerar kön och ålder?

– Absolut inte, dit kommer vi inte att komma. De som är medlemmar hos oss vet vi vad de heter och så vidare, så vi har inget behov av att filma eller något sådant.

Enligt Ica har man testat liknande teknik som Coop, som fungerar dels via en app samt att kunderna har på bluetooth. Men de har inte testat tekniken i butikerna.

– Än så länge har vi testat den och inte känt att tekniken är tillräckligt bra att implementera i butik, säger Kalle Fahlin, chef för marknadskommunikation på Ica.

Vad säger du till de kunder som kan känna en oro över att bli registrerade?

– Känner man den oron ska man inte gå med i den typen av tjänst. Det är kopplat till att jag har en app och säger ja till den typen av tjänst. Det är helt på kundens villkor.

Liksom för Coop tycker han att tekniken ska vara till nytta för kunderna, något han inte ser med en övervakningskamera som registrerar kön och ålder.