Stockholm

Här är de farligaste korsningarna för cyklister i Stockholm

Det här är kartan som visar det alla cyklister redan vet. Det är farligt att cykla mitt i Stockholm. ”Det som inte stör biltrafiken får cykeltrafiken”, säger cykelexperten Krister Isaksson.

Henrik Lindqvist/Google Maps

Klicka på bilden för att komma till en extern länk med kartan. 

Här kan du se den interaktiva kartan

Kartan har sammanställts av Henrik Lindqvist med hjälp av Googles kartverktyg och utgår från olycksstatistik från Transportstyrelsen. Områden där många olyckor skett är orangeröda och där det skett färre är färgen blå. Det är tydligt att det är getingmidjan Slussen och Gamla Stan och vidare mot city som har högst koncentration av olyckor.

Antalet cyklister som passerar Stockholms innerstad under en dag är i år 57 000 enligt Stockholms stads beräkningar, det innebär en fördubbling sedan millenieskifttet.

– Huvudgatorna är där det sker mest olyckor så det inte inte så konstigt att det sticker ut, men generellt är allt för underdimensionerat för cykeltrafiken, säger Krister Isaksson, krönikör på cykeltidningen Bicycling och expert på framkomligheten för cyklister.

Bland de cyklister som dödas i trafiken handlar det i sju av tio fall om en kollision med ett motorfordon och Statens väg- och transportforskningsinstitut har pekat ut separering av cykeltrafik som en av de viktigaste faktorerna för att förebygga dödsfall. Ändå har staden vid nyprojektering, som vid utvecklandet av nya Slussen, satsat på cykelfält i stället för separata banor.

– Cykelfält är ofta något man använder i befintlig miljö. Att klämma in cyklar inklämd mellan stadsbussar och bilar som ska in och ut är ett underkännande när man börjat med ett blankt papper, säger Krister Isaksson.

Han menar att cykelfält bland bilarna inte nödvändigtvis är osäkrare, men ändå ger känslan av att vara osäkrare och det kan avskräcka nya cyklister från att välja hojen. 

– Vilka föräldrar släpper ut en minderåring i ett cykelfält? 

Även om det kan verka vara trångt på cykelbanor och korsningar åtta av tio som skadas allvarligt inte varit i kontakt med en annan cykel, fotgängare eller bil. 

– Vanligaste orsaken till singelolyckorna bland cyklister är i stället brister i drift och underhåll och då främst halka på is, snö eller rullgrus, säger Karin Bengtsson, statistiker på Transportstyrelsen. 

Enligt Stockholms stad har antalet cyklister i Stockholms innerstad fördubblats från millennieskiftet, vilket ställer nya krav på säkerhet och framkomlighet. 

Även om det finns mycket att önska är allt inte eländigt för Stockholms cyklister. Krister Isaksson framhåller bland annat Skanstullsbron och Götgatan där bilarna fått mindre plats till förmån för cyklar som goda exempel.

SE DEN INTERAKTIVA KARTAN