Teknik Motor

Här är dina rättigheter vid verkstadsbesöket

I juni 2016 rullade knappt 4,9 miljoner registrerade personbilar på Sveriges vägar enligt SCB. Och med lika många bilar som ska servas och repas ställer vi oss frågan: hur funkar det egentligen på verkstaden? Vi tog ett snack med en verkstadsansvarig om verkstadsnoja, datoriserade bilar och smutsiga fördomar.

En mörk och nedgången lokal med gubbar i skitiga overaller – är det vad vi kan förvänta oss av ett verkstadsbesök 2016? Nej en del har hänt de senaste decennierna och verkstadsmyten är en gång för alla redo att smulas i bitar.

– Vi skurar lokalerna och tvättar mekanikernas kläder minst en gång om dagen och jobbar hårt med att skapa en atmosfär som kunderna trivs i. Vill man så ser vi gärna att kunden är med och tittar när vi jobbar. Det ska vara personligt, tillgängligt och tydligt att komma till verkstaden, säger Daniel Aldebo, verkstadsansvarig på Upplands Motor.

LÄS MER: Dags att leasa – tänk på det här 

Att lämna sin trasiga bil i en främlings händer kan kännas otryggt ifall du inte vet ett smack om bilar. Blir jag blåst nu? Men om du bara hittar en seriös verkstad menar Daniel Aldebo att det inte finns någon anledning till oro.

– Det är väldigt mycket mer transparent mot kund numera. Innan vi genomför några reparationer ger vi alltid kunden en beskrivning på vad som behöver göras och vad det kommer att kosta. Som kund ska du alltid förstå vad som görs och varför. Det tycker jag att du ska kräva av din verkstad, säger han.

För varje år som går blir bilarna allt mer datoriserade. Och teknikens mer svåråtkomliga och datorstyrda motorer har fått många hemmamekaniker att slita sitt hår. Daniel Aldebo förklarar varför bilindustrin gått från de luftiga och mer ”lättmekade”.

– Anledningen till att motorerna ser annorlunda ut i dag är främst en säkerhetsåtgärd. Om vi tar Volvo som exempel så påverkar deras uppbyggnad av motorrummet krocksäkerheten. I kundens ögon kan det se ut som att de inte kommer åt några komponenter under huven längre. Men i mångt och mycket skiljer det sig inte mycket från förut. De som har läst på märker att de absolut kan skruva i bilen även om det ser lite annorlunda ut under huven.

LÄS MER: På väg med hyrbil – det här ska du tänka på 

På vilket sätt blir bilen säkrare med det nya upplägget?

– Om vi fortsätter på Volvoexemplet. När du tittar under huven på en Volvo är det som ett tetrisspel av klossar, och det finns en anledning. Vid en kollision ska klossarna skjutas ihop och ta smällen. I äldre motorutrymmen var det mycket mer glest mellan komponenterna vilket gjorde att bilen inte tålde krockar lika bra.

Mer om Teknik