I samarbete med Stockholms Tekniska Institut
Native

Här är framtidsutbildningen för dig som vill ha jobb

Vill du också jobba med samhällsbyggnad för en hållbar infrastruktur? Gör som Niclas Höjer och läs till STI-Ingenjör Järnvägsprojektör.
Vill du också jobba med samhällsbyggnad för en hållbar infrastruktur? Gör som Niclas Höjer och läs till STI-Ingenjör Järnvägsprojektör.

Hur ser egentligen järnvägsarbete ut 2017? Troligtvis mycket mer tekniskt avancerat än du tror. På Stockholms Tekniska Institut hålls utbildningen som formar framtidens järnvägsexperter – och leder till jobb.

För lekmannen har kanske inte järnvägen det starkaste skimret av framtidsanda kring sig. Men faktum är att det ligger ett minutiöst planeringsarbete för att få den moderna tågtrafiken att rulla och fungera. Allt från reläer till dataställverk och speciella dataprogram används för att designa och planera hur el- och signalsystem ska fungera på bästa sätt. Niclas Höjer är en av eleverna som just nu utbildar sig till järnvägsprojektör på STI.

– Jag är intresserad av att jobba med kontaktledningar inom järnvägen. Det handlar om strömförsörjningen och signalprojekteringen av järnvägen. Du tar fram ritningar för signalsystemen och teknikhusen som ser till att tågtrafiken fungerar och flyter på, säger han.

STI-Ingenjör Järnvägsprojektör är en två år lång YH-utbildning där eleverna lär sig att designa och planera järnvägsteknik i branschens olika programvaror. De lär sig helt enkelt att projektera för framtidens järnväg. Dessutom har de två LIA-perioder (Lärande i arbete) på relevanta företag där de kan tänkas jobba i framtiden och får testa sina kunskaper i skarpt läge och lära sig yrket i verkligheten.

Jobbar med järnvägen i Europa

Niclas Höjer gör just nu sin andra och sista LIA på storföretaget Bombardier som likt hela branschen jobbar mycket med European Rail Traffic Management System, ERTMS – ett jätteprojekt som ska knyta ihop Europas järnvägar. Det nya systemet är helt digitaliserat och projektet för att införa ERTMS är ett av de största industriprojekten i Sverige genom tiderna.

– ERTMS är enkelt förklarat en uppdatering av Europas befintliga järnvägssystem som tillåter att tåg kan korsa landsgränser utan några byten av vare sig förare eller lokomotiv. Att få göra sin LIA och kunna lära sig om det projektet och lära av de bästa är otroligt nyttigt, säger Niclas Höjer.

Stort behov av arbetskraft

Som färdigutbildad järnvägsprojektör kommer han knappast ha svårt att få jobb sedan. Fredrik Broman är Gruppchef region ÖST på Rejlers och representant för järnvägsbranschen och ser ett stort behov av arbetskraft på både kort och lång sikt.

– Det är för få som utbildar sig inom järnväg i dag, men det är ett roligt och varierande arbete där behovet av arbetskraft är stort.

Hur stor är chansen att få jobb efter den här utbildningen?

– Nästan hundraprocentig. Inom bara några år kommer en stor del av den äldre generationen ha gått i pension och med ERTMS och andra stora järnvägsprojekt på gång kommer det att vara huggsexa om de här studenterna, säger Fredrik Broman.

Fakta: STI- Ingenjör Järnvägsprojektör

Var: Stockholms tekniska institut.

Längd: Utbildningen är två år lång. Den är på heltid och har schemalagd undervisning mellan två och tre dagar i veckan. LIA-kurserna (Lärande i arbete) är sammanlagt 22 veckor och sker heltid ute på företag.

Startdatum: Nästa utbildning startar 4 september.

Ansök senast: 8 maj.

Här kan du läsa mer om utbildningen och skicka in din ansökan redan i dag!

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.